ផ្នែកទី ៣
កិច្ចតែងការបង្រៀន
កិច្ចតែងការបង្រៀន
កាលបរិច្ឆេទ ៖ ថ្ងៃទី ខែ
ឆ្នាំ
មុខវិជ្ជា ៖ អក្សរសាស្ត្រខ្មែរ
មេរៀន ៖ អក្សរសិល្ប៍បរទេស
សមត្ថភាព ៖ អំណាន “រឿងទុគ៌តជន”
វិធីសាស្ត្របង្រៀន ៖ គោលវិធីសិស្សមជ្ឈមណ្ឌល
រយៈពេល ៖ ... ម៉ោង ... នាទី
១. វត្ថុបំណង
§ ចំណេះដឹង
-
ដឹងពីជីវប្រវត្តិ និងស្នាដៃអ្នកនិពន្ធបរទេស
ដែលល្បីក្នុងសតវត្សទី១៩ គឺលោក Victor Hugo
-
ដឹងពីសង្គមបរិយាកាស និងព្រឹត្តិការណ៍សំខាន់ៗ
ដែលកើតឡើងក្នុងសង្គមបារាំងនាសម័យនោះតាមរយៈស្នាដៃអក្សរសិល្ប៍
-
យល់ដឹងពីដំណើររឿងទាំងមូល
-
យល់ដឹងពីវិធីសាស្ត្រនៃការសរសេររបស់អ្នកនិពន្ធបរទេស
-
ស្វែងយល់ពី អត្ថន័យ អត្ថរូប និងអត្ថរសនៃអត្ថបទ
-
ដឹងពីទស្សនៈអប់រំសំខាន់ៗនៅក្នុងដំណើររឿងទាំងមូល
§ បំណិន
-
ទាញរកនូវទស្សនៈអប់រំទាំងឡាយក្នុងអត្ថបទ
-
ធ្វើការបកស្រាយបញ្ហាផ្សេងៗនៅក្នុងអត្ថបទ
-
ទាញយកបទពិសោធន៍ល្អៗ តាមរយៈសកម្មភាពរបស់តួអង្គនៅក្នុងអត្ថបទមកអនុវត្តក្នុងជីវិតឲ្យបានជោគជ័យ
-
មានធម៌មេត្តា ករុណា មានការយោគយល់អធ្យាស្រ័យចំពោះគ្នាជានិច្ច
-
បង្កើតនូវស្នាដៃអក្សរសិល្ប៍ ដែលមានលក្ខណៈជាសកល
ដោយឈរលើមូលដ្ឋានអត្ថបទ
§ ឥរិយាបថ
-
បណ្តុះគំនិតស្រឡាញ់សន្តិភាព និងប្រជាធិបតេយ្យ
-
បណ្តុះគំនិតចេះយោគយល់គ្នា
មានអធ្យាស្រ័យល្អចំពោះគ្នាគ្រប់កាលៈទេសៈ
-
បណ្តុះគំនិតស្អប់ខ្ពើមការជិះជាន់ ការរើសអើង
និងការកេងប្រវ័ញ្ចចំពោះគ្នា
-
ឲ្យចេះគោរពស្រឡាញ់ និងដឹងគុណមាតាបិតា
និងមានភាពស្មោះត្រង់ជានិច្ច
២. សម្ភារឧបទេស
-
សៀវភៅរឿងទុគ៌តជន
-
សៀវភៅប្រវត្តិវិទ្យា (ថ្នាក់ទី៧
មាននិយាយពីប្រវត្តិសាស្ត្របារាំងនាសម័យនោះ)
-
សៀវភៅអ្នកនិពន្ធរឿងល្ខោនល្បីៗ របស់លោកគឹម ពេជ្រពីរនន់
-
សៀវភៅរឿង Les
Misérables មានបីភាគសរសេរជាភាសាបារាំង
-
ឯកសារវីដេអូរឿងទុគ៌តជន
-
រូបភាព និងឯកសារពាក់ព័ន្ធ ដែលដកស្រង់ចេញពីប្រព័ន្ធអ៊ីនធើណែត
៣. ដំណឹកនាំមេរៀន
សកម្មភាពគ្រូ
|
ខ្លឹមសារមេរៀន
|
សកម្មភាពសិស្ស
|
‑ គ្រូពិនិត្យ
វត្តមាន អនាម័យ សណ្តាប់ធ្នាប់និងវិន័យរបស់សិស្ស
|
ជំហានទី១
( រដ្ឋបាលថ្នាក់ )
‑ សណ្តាប់ធ្នាប់ វិន័យ អនាម័យ និងវត្តមាន
|
‑ ប្រធានថ្នាក់រាយការណ៍
|
‑ គ្រូសួរសំណួររំឭកមេរៀនចាស់ ៖
១. តើមេរៀនដែលយើងបានសិក្សាពីថ្ងៃមុនមានចំណងជើងដូចម្តេច ?
២. ដូចម្តេច ដែលហៅថារូបារម្មណ៍ ?
៣. រូបារម្មណ៍ដែលនៅក្នុងអក្សរសិល្ប៍ខ្មែរមានប៉ុន្មានប្រភេទ ?
អ្វីខ្លះ ?
|
ជំហានទី២
( រំឭកមេរៀនចាស់ )
‑ បំណិនថ្មី “រូបារម្មណ៍អក្សរសិល្ប៍”
‑ រូបារម្មណ៍ក្នុងអក្សរសិល្ប៍
‑ ជាទម្រង់ពិសេសមួយនៃអក្សរសិល្ប៍ បង្កើតលក្ខណៈរំភើប
និងវិចារណៈ
‑ មាន ៤ប្រភេទធំៗ
|
‑ សិស្សស្តាប់ ធ្វើលំនឹកកម្ម រួចត្រៀមឆ្លើយសំណួរ
១. បំណិនថ្មី “រូបារម្មណ៍ ក្នុងអក្សរសិល្ប៍”
២. គឺជាទម្រង់ពិសេសមួយដែលកើតឡើងតាម មធ្យោបាយនៃគំនិត វាឆ្លុះបញ្ចាំងទៅលើពិភពវត្ថុវិស័យតាមរយៈវិចារណញាណ
ពោលគឺបង្កើតលក្ខណៈរំភើប និងវិចារណៈ ដែលនាំឲ្យស្នាដៃអក្សរសិល្ប៍មានតម្លៃ ។
៣. មាន៤ប្រភេទធំៗគឺ ៖
‑ ឧបមាណរូបារម្មណ៍
‑ បំរៀបន័យរូបារម្មណ៍
‑ និមិត្តរូបារម្មណ៍
‑ រូបារូបីយារម្មណ៍ ។
|
‑ សំណួរបំផុសមេរៀនថ្មី
១. តើប្អូនៗធ្លាប់បាន អានរឿងទុគ៌តជនដែរឬទេ ?
២. តើរឿងនេះនិពន្ធដោយនរណា ?
‑ សរសេរចំណងជើងដាក់លើក្តារខៀន
១. តើចំណងជើងមាននេះនិយាយអំពីអ្វី ?
២. អានចំណងជើងរួច តើប្អូនៗគិតអ្វីជាដំបូង ?
១. តើអ្នកបានឃើញអ្វីនៅក្នុងរូបភាពនេះ ?
‑ ឲ្យសិស្សស្វែងយល់ពាក្យពិបាកក្នុងសទ្ទានុក្រមដោយខ្លួនឯង
‑ឲ្យសិស្សអានសំណួរត្រិះរិះក្នុងអត្ថបទ
‑ ឲ្យសិស្សអានអត្ថបទរឿង ដោយស្ងៀមស្ងាត់
‑ ឲ្យសិស្សឆ្លើយសំណួរ
១. សំណួរទី១
២. សំណួរទី២
៣. សំណួរទី៣
៤. សំណួរទី៤
៥. សំណួរទី៥
៦. សំណួរទី៦
៧. សំណួរទី៧
៨. សំណួរទី៨
-
គ្រូសម្រួលចម្លើយ
|
ជំហានទី៣
( មេរៀនប្រចាំថ្ងៃ )
សិក្សារឿងទុគ៌តជន
ក. ត្រៀមអំណាន
‑ ចម្លើយអាស្រ័យលើសិស្ស
‑ ចម្លើយអាស្រ័យលើសិស្ស
(លោក
Victor Hugo)
‑ អំណាន រឿងទុគ៌តជន
‑ សិក្សាចំណងជើង
‑
ចម្លើយអាស្រ័យលើសិស្ស
‑ សិក្សារូបភាព
‑ សិក្សាពាក្យពិបាក
ទុគ៌ត (គុ.)
ខ. អំណាន
‑ សំណួរត្រិះរិះ
១. តើអត្ថបទរឿងនេះនិពន្ធនៅក្នុងឆ្នាំណា ? អ្នកនិពន្ធឈ្មោះអ្វី ?
២. តើរឿងនេះចែកជាប៉ុន្មានវគ្គ ? អ្វីខ្លះ ?
៣. ចូររកប្រធានរឿងក្នុងអត្ថបទរឿងនេះ ។
៤. តើនរណាជាជនទុគ៌ត ? អ្វីបានជាអ្នកគិតបែបនេះ ?
៥. ចូររកមូលបញ្ហានៅក្នុងរឿង និងធ្វើការវិភាគ ។
៦. ចូរអ្នករៀបរាប់ពីតួអង្គនៅក្នុងរឿង និងធ្វើការវិភាគតួអង្គ Jean Valjean នាងCosette
និង Marius ។
៧. តើអ្នកនិពន្ធបានប្រើសិល្ប៍វិធីអ្វីខ្លះ ក្នុងការតាក់តែងរឿង ? រកឧទាហរណ៍បញ្ជាក់ ។
៨. តើរឿងនេះបង្កប់នូវតម្លៃ និងឧត្តមគតិដូចម្តេចខ្លះ ?
‑ រឿងទុគ៌តជន
‑ ឆ្លើយសំណួរត្រិះរិះក្នុងសៀវភៅ
១. ឆ្នាំ១៨៦២ និពន្ធដោយ
លោក Victor Hugo ជនជាតិបារាំង ។
២. ចែកជា ១៥វគ្គ ៖
+ វគ្គទី១ Jean Valjean
+ វគ្គទី២ Fantine
+ វគ្គទី៣ M. Madeleine
+ វគ្គទី៤ The Man in the Long
Yellow Coat
+ វគ្គទី៥ Valjean and Cosette
+ វគ្គទី៦ Marius
+ វគ្គទី៧ The Jondrette
+ វគ្គទី៨ Marius and Cosette
+ វគ្គទី៩ M. Gillenormand
+ វគ្គទី១០ The Barricade
+ វគ្គទី១១ The Letter
+ វគ្គទី១២ Fight to the Death
+ វគ្គទី១៣ The Sewers of
+ វគ្គទី១៤ The Wedding
+ វគ្គទី១៥ The Truth at Last
៣. គឺដំណើរជីវិតរបស់យុវជន បារាំង ដែលរស់នៅដោយគ្មានទីពឹង និងពោរពេញដោយឧបសគ្គរាប់មិនអស់ ជាមួយការតស៊ូប្រឈមមុខនឹងសង្គម ដំណើរជីវិតរបស់ពួកគេប្រព្រឹត្តដោយក្តីទីទ័លក្រលំបាក សុខចិត្តធ្វើអ្វីៗគ្រប់យ៉ាង ដើម្បីមានជីវិតរស់នៅ ។ ឧបសគ្គទាំងប៉ុន្មាន អ្នកនិពន្ធបានទម្លាក់ទៅលើ ភាពអយុត្តិធម៌ក្នុងសង្គម ការគ្រប់គ្រង ដែលបាត់នូវជំនឿចិត្ត ភាពចលាចល អនាធិបតេយ្យ និងការបះបោរ ជាហេតុបណ្តាលឲ្យមានអថេរភាពនៅក្នុងសង្គម ។ តែនៅទីបំផុត អ្នកនិពន្ធបានសម្រេច ចិត្តផ្តល់នូវដំណោះស្រាយមួយសមស្រប គឺការប្រកាន់យកសីលធម៌ក្នុងខ្លួន ដោយការដាក់ទាន និងការសន្តោសប្រោសប្រណី។
៤. គឺ Jean Valjean ព្រោះតាំងពីចាប់ផ្តើម រហូតបញ្ចប់រឿងគាត់ស្ថិតនៅក្នុងសភាពជាជន ដែលកម្សត់
បើទោះបីជារស់ក្នុងជីវភាពអភិជនក៏ដោយ ពោលគឺគាត់ទុគ៌តទាំងទ្រព្យសម្បត្តិ (ដើមរឿង)
ទាំងសេរីភាព និងភាពកក់ក្តៅ ។
៥. មានដូចជា ៖
‑ បញ្ហាជីវភាពគ្រួសារ ៖ ទីទ័លក្រ
‑ បញ្ហាសាសនា ៖ មានតួនាទីអប់រំមនុស្សឲ្យល្អ
‑ បញ្ហាស្នេហា ៖ ស្នេហារវាងម្តាយឪពុក និងកូន
រវាងបង្អូន រវាងគូសង្សា រវាងប្រទេសជាតិ
‑ បញ្ហាគ្រួសារ ៖
មានការមិនចុះសម្រុងគ្នារវាងសមាជិកនីមួយៗ
‑ បញ្ហាគុណធម៌ ៖ ការជួយគ្នាគ្រប់កាលៈទេសៈ
‑ បញ្ហានយោបាយ ៖ មានការធ្វើបដិវត្តន៍
នាំឲ្យគ្រួសារបែកបាក់ ស្លាប់មនុស្ស
៦. តួអង្គនៅក្នុងរឿងមាន ៖
-
Jean Valjean ឬ M. Madelein ឬ M. Leblance តួអង្គឯកក្នុង
រឿង
-
Cosette ឬ Ursula ជាកូនស្រីរបស់នាង Fantine
-
Marius កូនរបស់ Pontmercy
និងជាស្វាមីរបស់នាង Cosette
-
Fantine ជាម្តាយរបស់ Cosette
- Javert
ជាអធិការប៉ូលីស
-
M. Thénardier ឬ Jondrette ជាម្ចាស់តៀមលក់ចំណីអាហារ
-
Mme. Thénardier ជាប្រពន្ធ របស់ M. Thénardier
-
Éponine ជាកូនស្រីរបស់លោកThénardier
-
AZelma ជាកូនស្រីរបស់លោក Thénardier
-
Gavroche ជាកុមារដែលម៉ែឪបោះបង់ចោល
-
Myriel ព្រះសង្ឃកាតូលិក
-
Mlle. Baptistine ជាប្អូនស្រីរបស់ព្រះសង្ឃកាតូលិកចិត្តល្អ
-
Mme. Magloire ជាអ្នកបម្រើរបស់ព្រះសង្ឃកាតូលិកចិត្តល្អ
-
Champmathieu ជាមនុស្សដែលគេចាប់ច្រឡំ និងយល់ថាជា Valjean
-
Petit-Gervais ជាក្មេងដែល Valjean ដណ្តើមប្រាក់
-
Enjolras មិត្តភក្តិរបស់ Marius
-
M. Georges Pontmercy ជាឪពុករបស់ Marius
-
M. Gillenormand ជាជីតារបស់ Marius
-
Urbain Fabre ជាឈ្មោះដែល Valjean បោកប្រាស Thénardier
-
Fauchelevent ជាបររទេះ ដែល Valjean បានជួយ
-
Tholomyès ជានិស្សិតចិត្តអាក្រក់បំផ្លាញអនាគត Fantine រួចបោះបង់ចោល
វិភាគតួអង្គ ៖
·
Jean Valjean
+ គុណសម្បត្តិ
-
ជាមនុស្សមានការតស៊ូក្នុងជីវិត
-
មានចិត្តធម៌ ជួយសង្គ្រោះ និងយកអាសារអ្នកដទៃ
-
មានចិត្តស្មោះត្រង់ ទទួលស្គាល់ការពិត
-
ជាមនុស្សប្រកបដោយវិចារណញាណ
-
ចេះដោះស្រាយហេតុការណ៍កើតឡើងភ្លាមៗ ដោយភាពវ័យឆ្លាត
-
ឧស្សាហ៍ព្យាយាម ម្ចាស់ការ
+ គុណវិបត្តិ
-
ពេលខ្លះមានចិត្តឆេវឆាវ
-
មិនគោរពច្បាប់រដ្ឋ
· Cosette
+ គុណសម្បត្តិ
-
មានសម្រស់ស្រស់ស្អាត
-
ស្មោះត្រង់ចំពោះស្នេហា
-
ប្រកបដោយឧត្តមគតិ ក្នុងការចូលរួមក្នុងការធ្វើបដិវត្តន៍
+ គុណវិបត្តិ
-
មិនស្តាប់បង្គាប់ឪពុកម្តាយ លួចមានស្នេហា
-
មានសូវចេះគិតគូរឲ្យបានវែងឆ្ងាយ
· Marius
+ គុណសម្បត្តិ
-
ជាកូនប្រុសក្នុងត្រកូលអភិជន មានចំណេះវិជ្ជាខ្ពស់
-
មិនចេះប្រកាន់វណ្ណៈ
-
មានភក្តីភាពចំពោះស្នេហា
-
មានឧត្តមគតិខ្ពស់ តស៊ូវណ្ណៈ បំបាត់នូវអំពើជិះជាន់ក្នុងសង្គម
+ គុណវិបត្តិ
-
ឆាប់តក់ស្លុតចំពោះហេតុការណ៍ដែលកើតឡើងភ្លាមៗ
-
មានការផ្តេកផ្តួលចំពោះស្នេហាខ្លាំង
-
ឆេវឆាវក្នុងការដោះស្រាយបញ្ហាចំពោះមុខ
-
ចិត្តធំ មិនស្តាប់បង្គាប់ចាស់ទុំ
៧. បានប្រើវិធីដូចជា ៖
‑ អារម្ភវិធី
ជាវិធីដែលអ្នកនិពន្ធប្រើក្នុងការផ្តើមរឿង ។
ដូចយើងបានដឹងស្រាប់ហើយថា
ប្រលោមលោកបែបទំនើប អ្នកនិពន្ធផ្តើមរឿងដោយសេរី ហេតុនេះ នៅក្នុងរឿងទុគ៌តជន
ក៏ដូចគ្នា គឺអ្នកនិពន្ធ ធ្វើការផ្តើមរឿងរបស់លោក ដោយរៀបរាប់ពីភិនភាគបុរសម្នាក់
ដែលមានរូបរាងមិនសមរម្យ ហើយមនុស្សម្នាគ្រប់គ្នាមានការខ្លាចរអារទៀតផង ។ តាមពិតបុរសម្នាក់នោះគឺ
Jean
Valjean ផ្ទាល់តែម្តង ។
បន្ទាប់ពីនេះ អ្នកនិពន្ធចាប់បន្តដោយសកម្មភាព ជននេះ និងមានការរំឭករឿងដើមខ្លះ
រួចបន្តសាច់រឿងរហូតចប់ ។
‑ ពិពណ៌នាវិធី
អ្នកនិពន្ធបានធ្វើការពិពណ៌នារៀបរាប់ពីធម្មជាតិ ឬសកម្មភាពតួអង្គ ។ នៅក្នុងរឿងនេះអ្នកនិពន្ធបានពណ៌នាយ៉ាងច្រើនដូចជា
ប្រវត្តិរឿងរបស់ Jean Valjean និងសកម្មភាពលួចនំបុ័ង ។ អ្នកនិពន្ធក៏បានរៀបរាប់ ពីដំណើរដ៏វែងឆ្ងាយរបស់តួអង្គឯករូបនេះ ពេលចេញពីពន្ធនាគារ។ ការពណ៌នាពីសកម្មភាពរបស់ Jean Valjean ដែលស្ថិតក្នុងភាពទុគ៌តនៅក្រុង Digne មុនពេលគាត់បានជួបសង្ឃកាតូលិក Myriel ហើយពេលទៅដល់ផ្ទះជួលត្រូវគេបណ្តេញចេញ ។ ការពណ៌នាពីភាពឯការបស់ Cosette ដែលត្រូវគ្រួសារ Thénadier ធ្វើបាប ។ ការពណ៌នាពីការងារដ៏ធ្ងន់ធ្ងររបស់ Fantine ក្រោយពីគេបានបណ្តេញនាងចេញពី រោងចក្រ ដែលនាងធ្វើការច្រើន តែទទួលបានប្រាក់ខែតិចតួច មិនសមនឹងកម្លាំងពលកម្ម ។ លោក Victor Higo ក៏បានពណ៌នាផងដែរពីជីវិតក្មេងអនាថា Gavroche និងស្នេហាអណ្តែតអណ្តូងរវាង Marius និង Cosette ។ ការពណ៌នា ដែលធ្វើឲ្យអ្នកអានរឹតតែចាប់អារម្មណ៍ខ្លាំងថែមទៀតនោះ គឺទិដ្ឋភាពដែល Jean Valjean ដេកឈឺតែម្នាក់ឯង និងពាក្យបណ្តាំចុងក្រោយ ប្រាប់ទៅកូនប្រុសស្រីគឺ Marius និង Cosette។
‑ វឌ្ឍមានវិធី គឺជាវិធីដែលអ្នកនិពន្ធតុបតែងឡើង
ដើម្បីផ្តល់នូវការរីកចម្រើនបន្តិចម្តងៗ នៃរឿង(សកម្មភាពតួអង្គក្តី) ធ្វើឲ្យមានស្ថានភាព ឬដំណើរតឹងតែងឡើង ។
ឧទាហរណ៍ នៅពេលដែល Fantine ឈឺសម្រាកព្យាបាលនៅមន្ទីរពេទ្យ
ពេលនោះគឺនាងចង់ជួបមុខ Cosette ដែលជាកូនស្រីនាងជាខ្លាំង ប៉ុន្តែបំណងរបស់នាងមិនបានសម្រេចឡើយ ធ្វើឲ្យនាងស្លាប់ទៅទាំងសោកស្តាយ។
“
ភ្លាមៗនោះ នាងបានបើកភ្នែក ហើយឃើញលោក Madeleine នាងក៏ បានសួរទៅលោកដោយស្នាមញញឹមយ៉ាងស្រទន់ថាៈ
- ចុះឯណា Cosette ? លោក Madelein ក៏បាននិយាយតបមកវិញដោយទន់ភ្លន់ថាៈ
- ចាំពេលក្រោយ។ ”
លុះក្រោយមក Fantine ក៏បានស្លាប់ទៅ ដោយមិនបានជួបមុខកូនស្រីរបស់នាងឡើយ ។
‑ សន្ទេហវិធី គឺជាវិធីដែលអ្នកនិពន្ធប្រើសម្រាប់ ធ្វើឲ្យអ្នកអានចង់ដឹងហើយ
ចង់ដឹងទៀតអំពីរឿងណាមួយ ដោយគេបែងចែករឿងជាខណៈផ្សេងៗគ្នា ។
ឧទាហរណ៍
- តើ Jean Valjean មានជីវភាពរស់នៅយ៉ាងដូចម្តេច បន្ទាប់ពីចេញពីគុក ?
- តើ Jean Valjean អាចជួយ Cosette ដោយយកនាងចេញពីផ្ទះ Thénardier តាមវិធីណា ?
- តើ Marius អាចជួប Cosette ទៀតទេបន្ទាប់ពីនាង និងឪពុកនាង ចាកចេញពីទីក្រុងប៉ារីស ?
- តើ Marius អាចស្វែងរកអ្នកដែលបានជួយសង្រ្គោះឪពុករបស់ខ្លួនឃើញដែរឬទេ ?
- តើ Marius និងនាង Cosette អាចរៀបការបានគ្នាជាប្តីប្រពន្ធដែរឬទេ ?
- តើចុងបញ្ចប់ជីវិតរបស់ Jean Valjean ទៅជាយ៉ាងណា ?
‑ សំវាទវិធី គឺជាវិធីដែលអ្នកនិពន្ធ ធ្វើឲ្យតួអង្គចាប់ពីពីរនាក់ឡើងទៅមានការសន្ទនា
និយាយសារសងគ្នារវាងបញ្ហាអ្វីមួយ ឬអំពីវិបត្តិទំនាស់ឈ្លោះទាស់ទែងគ្នាដោយពាក្យសម្តី ។
“អ្នកស្រី Thénardier និយាយទាំងខឹងច្រឡោត នៅពេលឃើញ នាងតូចថាៈ
- តើឯងទៅយកអ្វីបានជាយូរម៉្លេះ?
នាងតូច Cosette បាននិយាយឆ្លើយតបទាំងភ័យខ្លាចថាៈ
- លោកពូម្នាក់នេះចង់បានបន្ទប់ ស្នាក់នៅមួយសម្រាប់យប់នេះ។ ”
អ្នកស្រី Thénardier បានសម្លក់សម្លឹងមើលទៅបុរសចំណាស់នោះដោយមិនអារម្មណ៍អ្វីឡើយ
ព្រោះយល់ថាបុរសនោះប្រហែលជាគ្មានលុយទេ ហើយគាត់បាននិយាយថាៈ
“- ខ្ញុំសូមទោស បន្ទប់ស្នាក់នៅពេញអស់ទៅហើយណាលោក។
បុរសចំណាស់នោះ ក៏បាននិយាយតបវិញថាៈ
ខ្ញុំអាចចំណាយប្រាក់សម្រាប់ថ្លៃបន្ទប់បានណាអ្នកស្រី។ ”
‑ ឯកវាទវិធី គឺជាវិធីដែលធ្វើឲ្យតួអង្គមួយរូប ដែលទទួលរងទុក្ខទោសក្តី មានការឈឺចាប់ទុក្ខព្រួយក្តី ឬកើតមានវិប្បដិសារី អំពីរឿងអ្វីមួយ ដោយមានការនិយាយរំឭកពីហេតុភេទ ឬរឿងរបស់ខ្លួនតែម្នាក់ឯង ។
ឧទាហរណ៍ នៅពេលដែល Fantine បាត់បង់ការងារធ្វើ
នាងក៏គ្មានប្រាក់ផ្ញើទៅឲ្យគ្រួសារ Thénardier ដើម្បីជួយផ្គត់ផ្គង់ដល់ Cosette ជាកូនស្រីរបស់នាង ខណៈ ពេលនោះដែរ
Thénardier បានសរសេរសំបុត្រជំរិតទារលុយពី Fantine ដោយយកលេសថាត្រូវការលុយជាចាំបាច់ ដើម្បីទិញសម្លៀកបំពាក់ និងថ្នាំពេទ្យឲ្យ Cosette ។ ពេលនោះនាងមានការពិបាកចិត្តខ្លាំងណាស់ ហើយក៏សម្រេចចិត្ត កាត់សក់ និងដកធ្មេញរបស់នាងលក់ដើម្បីយកប្រាក់ផ្ញើទៅឲ្យ
Thénardier ។
“នាងគិតសញ្ជឹងម្នាក់ឯងថា៖
សក់ខ្ញុំនឹងដុះលូតលាស់សារជាថ្មីម្តងទៀត ប៉ុន្តែធ្មេញខ្ញុំត្រូវបាត់បង់ជារៀងរហូត។ ”
‑វណ្ណនាវិធី គឺជាការនិយាយរឿង ដែលផ្តើម ដោយអ្នកនិពន្ធរវាងការទាក់ទងគ្នារវាងសកម្មភាពនៃតួអង្គ ។
អ្នកនិពន្ធបាននិយាយរៀបរាប់ អំពីទំនាក់ទំនងគ្នា នៅក្នុងគ្រួសាររបស់ Marius ថា ៖
Georges Pontmercy បានរៀបការ ហើយមានកូនប្រុសម្នាក់ឈ្មោះ Marius ។ គាត់បានរស់នៅឯ The Battle of waterlooតែសំណាងមិននៅឆ្នាំដដែលនោះ ប្រពន្ធគាត់បានស្លាប់ ។ ឪពុកក្មេកគាត់គឺលោក Gillenormand គឺជាអ្នកមានទ្រព្យសម្បត្តិស្តុកស្តម្ភ ប៉ុន្តែឪពុកក្មេក និងកូនប្រសារទាំងពីរ គឺស្អប់គ្នាទៅវិញទៅមក ។
‑ ការបង្ហាញតួអង្គ
អ្នកនិពន្ធបានប្រើប្រាស់ នូវវិធីច្រើនយ៉ាងក្នុងការបង្ហាញតួអង្គនៅក្នុងរឿងដូចជា៖
+ ការបង្ហាញតួអង្គតាមរយៈអ្នកនិពន្ធ
‑ អ្នកនិពន្ធបានចាប់ផ្តើមនិទានរឿងដោយការពិពណ៌នាតួអង្គ
Jean Valjean ដែលជាតួអង្គសំខាន់នៅក្នុងនេះ។
“នៅវេលាល្ងាចមួយ ក្នុងខែតុលា ឆ្នាំ១៨១៥
រយៈពេលមួយម៉ោង មុនពេលព្រះអាទិត្យ អស្តង្គតបុរសម្នាក់ ដែលមានពុកចង្កាវែង ពោរពេញដោយធូលី មានសម្លៀកបំពាក់រហែកដើរសំដៅទៅទីក្រុង Digne ។ គាត់ស្ថិតក្នុងវ័យ ប្រហែលជា៤០ឆ្នាំប្លាយ មានកម្ពស់ល្មម
មានស្មាទូលាយ និងមាំមួន។ គាត់ពាក់មួកស្បែកសត្វ បាំងមុខពាក់កណ្តាល ដែលសម្បូរដោយញើស ។ គាត់ពាក់អាវពណ៌ក្រហមលាយលឿង
និងចំហឡេវបង្ហាញខ្នងគាត់មានសាក់កាដូទាហាន
ហើយក្នុងដៃគាត់មានឈើច្រត់ធំមួយ ។ ”
+
ការបង្ហាញតួអង្គតាមរយៈតួអង្គផ្សេងទៀត
‑ Fantine បានណែនាំកូនស្រីខ្លួនឲ្យអ្នកស្រី Thénardier បានស្គាល់ ។
“អ្នកស្រី Thénardier បានសួរថា ៖
‑ តើកូនអ្នកស្រីឈ្មោះអ្វី ?
Fantine បានឆ្លើយថា ៖
‑ នាងឈ្មោះ Euphrasie ប៉ុន្តែខ្ញុំ ហៅនាងថា Cosettle នាងមានវ័យជិត៣ឆ្នាំហើយ។”
+ ការបង្ហាញតួអង្គតាមរយៈតួ
អង្គខ្លួនឯងផ្ទាល់
‑ Fantine បានណែនាំខ្លួនឯងឲ្យអ្នកស្រី Thénardier ស្គាល់ ។
“ស្រ្តីក្មេងនោះបាននិយាយថា ៖
- ខ្ញុំមានឈ្មោះថា Fantine ។
ខ្ញុំធ្លាប់ធ្វើការនៅប៉ារីស ប្តីខ្ញុំបានស្លាប់បាត់ទៅហើយ ហើយខ្ញុំ ក៏បាត់បង់ការងារធ្វើដែរ ។ ”
‑ អន្តរវិធី ជាវិធីដែលអ្នកនិពន្ធប្រើដើម្បីបញ្ចប់រឿង។
អ្នកនិពន្ធ Victor Hugo បានបញ្ចប់ស្នាដៃរឿងទុគ៌តជន
ដោយធ្វើឲ្យតួអង្គឯកគឺ Jean Valjean ស្លាប់ជាមួយនឹងស្នាមញញឹម នៃសុភមង្គលរបស់ Cosette និង Marius ។
៨. ឧត្តមគតិមនៅក្នុងរឿង ៖
-
អប់រំមនុស្សឲ្យចេះជួយគ្នាក្នុងគ្រាមានអាសន្ន
-
ធ្វើឲ្យមនុស្សចេះតស៊ូក្នុងជីវិត
-
អប់រំមនុស្សឲ្យមានគុណធម៌
សីលធម៌ក្នុងការរស់នៅ
-
អប់រំមនុស្ស ឲ្យចេះលះបង់លះប្រយោជន៍ផ្ទាល់ខ្លួន
ដើម្បីផល ប្រយោជន៍រួម
-
ស្នេហាស្មោះស្ម័គ្រ
-
អប់រំមនុស្ស ឲ្យចេះគោរពច្បាប់សង្គម
-
បង្ហាញពីចរិតស្នេហាជាតិ
-
ធ្វើឲ្យមនុស្សចេះរើបម្រះពីវណ្ណៈជិះជាន់ដើម្បីសិទ្ធិសេរីភាព
-
អប់រំអ្នកដឹកនាំឲ្យចេះគិតគូរដល់ប្រជារាស្រ្ត
-
អប់រំមនុស្ស ឲ្យចេះគិតគូរពិចារណាឲ្យបានល្អិតមុននឹងធ្វើអ្វីមួយ ។
‑ សម្រួលចម្លើយសំណួរត្រិះរិះ
|
‑ សិស្សស្តាប់សំណួរ និងត្រៀមឆ្លើយ
១. សិស្សឆ្លើយ
២. សិស្សឆ្លើយ
‑ សិស្សអានចំណងជើង និងចម្លងដាក់ក្នុងសៀវភៅ រួចឆ្លើយសំណួរ
១. អំពីជនម្នាក់ដែលរស់នៅក្នុងសភាពជនតោកយ៉ាក
ក្រីក្រ
២. សិស្សឆ្លើយ
១. គឺមានមនុស្សស្រីម្នាក់កំពុងទ្រោបខ្លួន ទៅលើបុរសចំណាស់ម្នាក់
‑
សិស្សបើកសទ្ទានុក្រមពន្យល់ពាក្យពិបាក
ទុគ៌ត (គុ) សំ.
ដែលដល់នូវសេចក្តីលំបាក គឺដែលទ័លក្រ ដែលក្រីក្រទ្រព្យ ដែលខ្សត់ទ្រព្យ ។
‑ សិស្សអានសំណួរត្រិះរិះ
‑ អានអត្ថបទដោយយកចិត្តទុកដាក់ត្រៀមឆ្លើយសំណួរ
‑ សិស្សឆ្លើយសំណួរ
១. សិស្សឆ្លើយ
២. ឆ្លើយសំណួរទី២
៣. ឆ្លើយដោយយកចិត្តទុកដាក់
៤. ឆ្លើយសំណួរទី៤
៥. ឆ្លើយពន្យល់សំណួរទី៥
៦. ឆ្លើយសំណួរ
៧.
ឆ្លើយដោយយកចិត្តទុកដាក់
៨. បកស្រាយចម្លើយ
‑
សិស្សកត់ត្រាដាក់ក្នុងសៀវភៅ
|
‑ ចែកសិស្សជា៤ក្រុម ៖
+ក្រុមទី១៖ សង្ខេបរឿង
+ក្រុមទី២៖ បកស្រាយពីតម្លៃអប់រំរបស់រឿង
+ក្រុមទី៣៖ វិភាគតួអង្គបន្ថែម
+ក្រុមទី៤៖ គូររូបទាក់ទងនឹងឈុតណាមួយនៃរឿង
‑ សម្រួល និងកែលម្អ
|
ជំហានទី៤
( ពង្រឹងចំណេះដឹង )
គ. ក្រោយអំណាន
‑ អំណាន រឿងទុគ៌តជន
‑ កែលម្អចម្លើយ
|
‑ តំណាងក្រុមនីមួយៗឡើងរាយការណ៍កិច្ចការរបស់ក្រុមខ្លួន
‑ ជួយកែលម្អចម្លើយទាំងអស់គ្នា និងកត់ត្រាដាក់ក្នុងសៀវភៅ
|
‑ ដាក់កិច្ចការផ្ទះ
សំណួរ ៖ បន្ទាប់ពីបានសិក្សាស្នាដៃអក្សរសិល្ប៍នេះរួចមក
តើប្អូនៗទទួលបានចំណេះដឹងអ្វីខ្លះ ?
‑ ឲ្យសិស្សមើលមេរៀនបន្ទាប់ វេយ្យាករណ៍ “ អំពីកន្សោមកិរិយា ”
|
ជំហានទី៥
( បណ្ដាំផ្ញើ )
‑ កិច្ចការផ្ទះ
‑ វេយ្យាករណ៍ “អំពីកន្សោមកិរិយា”
|
‑ ស្តាប់ និងកត់ត្រាសំណួរដាក់ក្នុងសៀវភៅ
‑ ធ្វើតាមការណែនាំរបស់គ្រូ
|
0 comments:
Post a Comment