ការសិក្សាសម័យបុរាណ
នៅប្រទេសកម្ពុជា ការសិក្សាកើតមានហើយតាំងពីព្រេងនាយ ។ តែការសិក្សានេះដើមឡើយ
មាននៅតែក្នុងព្រះរាជសំណាក់ ។ ព្រះរាជកុមារា
ព្រះរាជកុមារី បុត្រធីតា មន្រ្តីតូចធំសុទ្ធតែបានទទួល
ការសិក្សាបរិបូណ៌ ។
ប្រទេសកម្ពុជាកាន់ព្រះពុទ្ធសាសនា និងសាសនាព្រាហ្មណ៍ ។ ដូច្នេះ
ការសិក្សា
ស្ថិតក្នុងឥទ្ធិពលនៃសាសនាទាំងពីរនេះ ។
ក . សម័យនគរភ្នំ (
Founan )
នៅសម័យនគរភ្នំ ការសិក្សាបានចម្រើនហើយ
។ ភិក្ខុសាមណេរ បានទទួលការសិក្សា រហូត
ដល់វិជ្ជាជាន់ខ្ពស់ ។ កាលនោះ
មានព្រះថេរៈអង្គខ្លះ
បានរៀនដល់ភូមិសិក្សាកំរិតខ្ពស់ ចេះវិជ្ជាច្រើន
ប្រការ មានភាសាសាស្រ្តជាដើម ដូចព្រះមហាថេរ សង្ឃបាល ។
ក្នុងរជ្ជកាល ព្រះបាទកៅណ្ឌិន្យ គ្រឹស្ត
សតវត្យទី ៥
ព្រះមហាថេរៈអង្គនេះនិមន្តទៅកាន់ប្រទេសចិន ។
ព្រះចៅក្រុងចិន ទ្រង់ប្រោសប្រាណ
ណាស់ ។ ព្រះមហាថេរ សង្ឃបាល បានប្រែព្រះត្រៃបិដក
និងគម្ពីរវិមុត្តិមគ្គ ទៅជាភាសាចិន នៅការិយាល័យនគរភ្នំ( Founan Quang ) នាប្រទេសចិន
។ ស្នាព្រះហស្ថជាភាសាចិន មានសេចក្តី
វិសេសវិសាលណាស់
ពុំមានអ្នកណាម្នាក់អាចស្មានបានថាជាស្នាដៃខ្មៃរឡើយ ។ ដូច្នេះ ហើយ បាន
ជាព្រះចៅក្រុងចិនសព្វព្រះរាជហឬទ័យ
ហើយថ្វាយព្រះអង្គជាសិស្ស ។ ទ្រង់បានកសាងវត្តមួយប្រគេន
សម្រាប់ឲគង់នៅដោយក្តីក្សេមក្សាន្ត ។
លទ្ធិពុទ្ធសាសនា មហាយានក្នុងសកលលោក បានស្គាល់
ព្រះនាម សង្ឃបាល នេះច្បាស់លាស់ណាស់ ។ គេថែមទាំងបានចារឹកព្រះនាមនេះ ទុកនៅក្នុងគម្ពីរ
ព្រះត្រៃបិដកចិនទៀតផង ។ កេរ្តិ៍ឈ្មោះប្រទេសកម្ពុជា
អណ្តែតត្រសែតខ្ពង់ខ្ពស់ត្រឡុងត្រឡាយដោយ
សាព្រះមហាថេរអង្គនេះ ហូតដល់សព្វថ្ងៃ
។
ខ . សម័យចេនឡា
ក្នុងសម័យនេះ ការសិក្សាក៏លូតលាស់ចម្រើនណាស់ដែរ
អ្នកសិក្សាអក្សរសាស្រ្តសំស្រ្កឹត បាន
ទទួលការសិក្សាខ្ពង់ខ្ពស់ហើយដែរ ។ ក្នុងរាជសំណាក់មានត្រកូលមន្រ្តីជាន់ខ្ពស់ មួយមានការចេះដឹង
ដ៏ពិសេស
បានជាប្រធានមន្រ្តីច្រើនរាជ្យ តាំងពីរជ្ជកាលព្រះបាទរុទ្រវរ្ម័នគ ស ៥១៤ រហូតមកដល់រាជ្យ
ព្រះបាទជ័យវរ្ម័នទី១ គ ស ៦៨១
។ ក្នុងត្រកូលនេះមានមន្រ្តីម្នាក់ឈ្មោះសឹង្ហវីរៈជាចិន្តកវីឯកក្នុងរាជ្យ
ព្រះបាទឦសានវរ្ម័នគ ស ៦២៩ ។ កាព្យលោកជា
កាព្យជើងឯក ។ លោកមានបុត្រាមួយ ឈ្មោះសិង្ហ
ទត្ត ធ្វើជាគ្រូពេទ្យ
ហើយជាអ្នកប្រាជ្ញនៅក្នុងរាជ្យព្រះបាទជ័យវរ្ម័នទី១
។ ព្រះរាជអង្គនេះតែងតាំង
លោកជានាយកក្រុងអាឍ្យបុរៈ ។ លោកសិង្ហទត្តនេះហើយ ដែលតែងសិលាចារឹកអង្គជំនីកសសើរ
បិតាលោក ( ជាកវីជើងឯកចេះតែងកាព្យដ៏ប្រសើរ
ដែលគេផឹកមិនចេះឆ្អែត ) ។
គ . សម័យមហានគរ
មកដល់ពេលនេះ ការសិក្សាឡើងដល់ថ្នាក់ខ្ពស់បំផុត
។ មានអ្នកប្រាជ្ញច្រើននាក់
ទាំងអ្នកប្រាជ្ញ
ផ្នែកព្រះពុទ្ធសាសនា ទាំងផ្នែកសាសនាព្រាហ្មណ៍
ខ្លះជាបុរោហិត ខ្លះជាព្រះរាជគ្រូ ( រាជគុរុ ) ។ ក្នុងរាជសំណាក់ មានមហាវិទ្យាល័យជាន់ខ្ពស់ សម្រាប់ព្រះរាជត្រកូល
។
នៅ វត្តជ័យស្រី ( ព្រះខាន់ )
ព្រះនាងឥន្រ្ទទេវី ជាព្រះអគ្គជាយានៃព្រះបាទជ័យវរ្ម័នទី៧
ទ្រង់ជា សកលវិទ្យាធិការ ។ នៅក្នុងវត្តរាជ
វិហារ ( តាព្រហ្ម ) ព្រះមហាថេរ ថ្នាក់បណ្ឌិតមាន១៨អង្គជាសាស្រ្តាចារ្យមាន
២ ‚៧៤០អង្គ ។ ទាំងអស់នេះជាសសរស្តម្ភ ទ្រទ្រង់ការសិក្សានាសម័យនោះ
។
ស្នាដៃអ្នកប្រាជ្ញទាំងនេះ មានតម្លៃ រក
កាត់ថ្លៃមិន រកគូប្រៀបបានដោយកម្រ សូម្បីតែកវីព្រាហ្មណ៍
ដែលនៅក្នុងប្រទេសទន្លេគង្គា ( ឥណ្ឌា ) ក៏មិនអាចយកឈ្នះបានឡើយ ។ អ្នកសិក្សាទាំងប៉ុន្មាន
កាលបើបានឃើញស្នាដៃកវីបុរាណពិសេស
ស្នាដៃកវី សិវសោម ទិវាករ ព្រះនាងឥន្រ្ទទេវី គតិបណ្ឌិត
ស្វរ្យកុមារ ។ ល។ ហាក់ដូចបានក្រេបទឹក
អម្រឹតដែលគេផឹកមិនចេះឆ្អែត
។
សេចក្តីដូចបានពោលដោយសង្ខេបមកនេះ សរបញ្ជាក់ថាប្រទេសកម្ពុជាយើង
មានការ
សិក្សាតាំងពីសម័យបុរមបុរាណ
ហើយមានការសិក្សាតាំងពីថ្នាក់ទាបដល់ថ្នាក់ខ្ពស់ទៀត
ផង ។ ឯការចាត់ថ្នាក់សិក្សាវិញសោត ទោះបីយើងមិនបានដឹងជាលំអិត
ក៏យើងអាចយល់បានថា មិនមានអ្វីប្លែកពីសម័យក្រោយ
គឺក្នុងគ្រឹស្តសតវត្យទី១៩ ប៉ុន្មានឡើយ ។ ការសិក្សាយើងសម័យ
បច្ចុប្បន្ននេះ មានការចាត់ថ្នាក់ប្រកបដោយរបៀបរៀបរយល្អទៅតាមកាលៈទេសៈ ។ តែភូមិសិក្សា
នៅទន់ខ្សោយនៅឡើយ មិនទាន់បានទទួលលទ្ធផលគួរពេពា្ញចិត្តបានន័យថា
យើងដើរមិនទាន់ដល់
បុព្វបុរសយើងនៅឡើយទេ ។
ឃ . សម័យក្រោយមហានគរ
ការសិក្សាយើងក្នុងគ្រឹស្តសតវត្យទី
១៦ ទី ១៧ ធ្លាក់ចុះទន់ខ្សោយណាស់ ស្ទើរតែរលត់ទៅ
ហើយ ។ តែទោះបីយ៉ាងណា
ក៏ការសិក្សានេះគ្រាន់តែរៀវស្តួចតូច តែមិនដល់ថ្នាក់ដាច់នោះឡើយ ហើយចេះតែបន្តបានរៀនរហូតដល់សម័យយើងនេះ
។ លទ្ធិសាសនាព្រាហ្មណ៍រលត់បាត់ទៅហើយ
តែប្រពៃណីសិក្សា តាមបែបព្រាហ្មណ៍នោះ បានជាស្ថិតស្ថេររហូតមកដល់បច្ចុប្បន្ននេះ ។ សព្វថ្ងៃ
យើងកាន់ពុទ្ធសាសនា ការសិក្សាតែងតែផ្អែកលើពុទ្ធសាសនា តែប្រពៃណីការសិក្សា នៅយកតាម
លទ្ធិសាសនាព្រាហ្មណ៍នៅឡើយ គឺយើងឱ្យកូនចៅទៅនៅវត្តព្រះមហាថេរ
គឺសម្តេចព្រះសង្ឃរាជ រាជាគណៈ ឋានានុក្រម ចៅអធិការជាសាស្រ្តាចារ្យ ជាអាចារ្យ
ជាគ្រូពោលគឺ វត្តជាសាលារៀន វត្តជា
សាកលវិទ្យាល័យ ។ វិទ្យាគ្រប់បែបយ៉ាងស្ថិតនៅក្នុងវត្ដ
។ វត្ដជាជង្រុក
ឬ ឃ្លាំងសារពើវិជ្ជា គឺ
អក្សរសាស្រ្ដ គណិតសាស្រ្ដ ហោរាសាស្រ្ត
ពេទ្យសាស្រ្ដ យុទ្ធសាស្រ្ដ វិស្សកម្មសាស្រ្ត
។ ល ។ កុលបុត្រ កុលធីតា សុទ្ធតែជាសិស្សវត្ត
។ ចេញពីវត្តទៅ
អាចជាព្រះមហាក្សត្រ សេនាបតី នាម៉ឺន មន្រ្តីកាន់
ក្រសួងត្បូងការនៅក្នុងប្រទេស ។ ពាក្យ ( ក្រសួង ) ខ្មែរបុរាណហៅថា ( ទ្រូង
) ។នេះហើយជាប្រពៃណី
ការសិក្សារបស់យើងពីបុរាណ បានជាគេហៅវត្ដថា
( ក្ដី កុដ្តិ ) បានន័យថា អ្នកដែលចេញពីវត្តសុទ្ធតែ
ជាអ្នក ( ដឹងក្តី ) ។ នៅក្នុងសតវត្យទី
១៦ ទី១៧ ទី១៨ តាមដែលបានដឹងមកថា ការសិក្សារបស់យើងចុះ
រៀររោយពន់ពេកណាស់ ។ ក្នុងសម័យនោះ មិនមែនតែការសិក្សាទេ អ្វីៗក៏ធ្លាក់ស្រឹមចុះទាំងអស់
នៅ
ក្នុងប្រវត្តិសាស្រ្តរបស់យើង ។ គេថាបើលោករលាយហើយ ធម៌ក៏ត្រូវនឹងរលាយដែរ បើលោកចម្រើន
ធម៌ក៏ត្រូវចម្រើនតាមនោះដែរ ។ តែលោកក៏ត្រូវពឹងធម៌ បើលោកដើរម្នាក់ឯងឥតមានធម៌នោះ មុខជាផ្ទុះចេញជាភ្លើង
។
ក.១ . ក្នុងសតវត្យទី១៩
មកដល់សម័យនេះ ការសិក្សាចាប់ផ្ដើមចម្រើនឡើងវិញ ។ សាស្រ្តាច្បាប់
សាស្រ្តាល្បែង
សាស្រ្តាទេសន៍ កើតឡើងច្រើន ។ ការសិក្សាវិជ្ជាជាន់ខ្ពស់
ក៏កើតមានឡើងវិញ ។ មានចាត់ចែងឱ្យ
សិក្សាភាសាបាលីនៅក្នុងក្រុង
ក្នុងវត្តធំៗ ។ អ្នកប្រាជ្ញក៏កើតមានច្រើនដែរ ។ ក្នុងព្រះរាជសំណាក់ក៏
មានក្នុងរាជ្យ ព្រះបាទហរិរក្សរាមា ( ព្រះអង្គឌួង ) ព្រះអង្គជាមហាស្តម្ភ ដ៏ប្រសើរ ក្នុងការសិក្សា ។
ទ្រង់ជាអ្នកប្រាជ្ញ ទ្រង់ជាកវី ទ្រង់ជាបណ្ឌិត ទ្រង់ជាអ្នកនិពន្ធដ៏វិសេស ហើយទ្រង់ជាសាស្រ្តាចារ្យឯក
ទៀតផង
។ ក្នុងសម័យនោះ ព្រះបរមរាជវាំងឧដុង្គជាសកលវិទ្យាល័យ
ដែលមានព្រះអង្គទ្រង់ជា
សកលវិទ្យាធិការ ។ ទ្រង់បង្រៀនវិជ្ជាអក្សរសាស្រ្តខ្មែរ
វិជ្ជាកាព្យ វិជ្ជានិពន្វ ទ្រង់បង្រៀនបាលី បង្រៀនធម៌ ទស្សនវិជ្ជាពុទ្ធសាសនា និងវិជ្ជាផ្សេងៗទៀតផ្ទាល់ព្រះអង្គ
។ ក្រៅពីរាជភារកិច្ចគ្រប់គ្រង
ដឹកនាំប្រទេសដ៏ធ្ងន់ធ្ងរ ទ្រង់បានឆ្លៀតចំណាយព្រះបរមរាជវរោកាស
ដ៏មានតម្លៃរបស់ព្រះអង្គ ទៅក្នុង
ការសិក្សា ទ្រង់បង្រៀនព្រះបរិយត្ថិធម៌
ដល់ភិក្ខុសាមណេរទៀតផង ។ ព្រះរាជសំណាក់ឃ្លាំងដែលនៅ
ចំពីមុខព្រះទីនាំងទេវាវិនិច្ឆ័យឧដុង្គ
ជាមន្ទីរសិក្សា ។ ព្រះរាជបរិពារ
ក៏បានទទួលការសិក្សា ។ ក្រៅពី
ភារកិច្ចរបស់ខ្លួន ម្នាក់ៗ
សិក្សាបរិយត្ថិធម៌ រៀនបែបបទផ្សេងៗ តាមបំណងរៀងៗខ្លួន ដូចជាភិក្ខុ
សាមណេរ នៅតាមវត្តអារាមដែរ ។ ចាស់ទុំបានដំណាលថា ក្នុងរដូវកាន់បិណ្ឌ ១៥ថ្ងៃ ទូទាំង
ព្រះរាជាណាចក្រ ក្នុងព្រះរាជសំណាក់ ក៏មានធ្វើរាជពិធីនេះដែរ គឺមានការធ្វើវត្តព្រឹកវត្តល្ងាច ទៀប
ភ្លឺ ។ ពេលព្រឹក
ព្រះរាជបរិពារធ្វើវត្តព្រឹក ហើយសូត្របទបរាភវសូត្រ ដូចនៅក្នុងវត្តអារាមដែរ ។ គេសូត្របទនេះពីរោះណាស់
សម្លេងឭគ្រលួចទៅលើអាកាស ឭរហូតចេញទៅក្រៅព្រះបរមរាជវាំង
ទៀតផង ។ កាលនោះ
មានអ្នកស្រែម្នាក់ ក្រោកពីព្រលឹមចេញទៅភ្ជួរស្រែ លុះលីនឹមដើរដល់មុខព្រះ
បរមរាជវាំង ឭបទពីរោះពេកភាំងស្មារតី គាំងដើរទៅមុខពុំរួច ចេះតែលីនឹមត្រលប់ចុះ ត្រឡប់ឡើង
ទាល់តែចប់បទបរា ទើបដឹងខ្លួនដើរទៅស្រែរួច
។ បទនេះ គួរពិរោះពិត ព្រោះសុទ្ធតែសម្លេង ស្រីស្នំ
ក្រមការ ដែលបាននសិក្សាពីព្រះឱស្ធផ្ទាល់
នៃព្រះករុណាជាម្នាស់ជីវិត ត្រឹមត្រូវទៅតាមខ្នាតបន្ទាត់
មិនមែនចេះតែស្រែកឱ្យឭង៉ែង៉ែៗ នោះឡើយ
។
ការសិក្សាវិជ្ជាភាសាខ្មែរ
នៅក្រោមព្រះរាជូបត្ថមនេះ ហ្មត់ចត់ណាស់ ។ ពាក្យមួយម៉ាត់ៗដែល
អានចេញមក សុទ្ធតែត្រឹមត្រូវជាភាសាខ្មែរ
ដែលហៅថាបោរីវាចា ( ភាសាអ្នកក្រុង ) ដូចជាពាក្យថា
( ពស់ ) ត្រូវអានតួ
( ស ) ជាទន្តជៈ ( dental ) ប្រកបឱ្យឭខ្យល់ ( ស ) ចេញមកតាមជើងធ្មេញ
។ ពាក្យថា
( ពោះ ) ត្រូវអានកំបុត
ព្រោះវិសគ៌ៈ ឬ វិសជៈនីយ គ្រាន់តែរះមុខដូច្នេះជាដើម ។ ព្រះករុណាជាម្នាស់
ជីវិត ទ្រង់ជាកវីឯក ។ ទ្រង់បង្រៀនពាក្យកាព្យបង្រៀន
ឱ្យចេះតែងសេចក្តី ជាកាព្យត្រឹមត្រូវឥតខ្ចោះ
តាមលក្ខណៈបទ និងតាមជើងកាព្យដែលមានចែងក្នុងកាព្យវិជ្ជា
ដូចជាសាស្រ្តាកាកី ដែលជាព្រះរាជ
និពន្ធស្រាប់ ។ សិស្សកវី ក្នុងព្រះរាជសំណាក់
សុទ្ធតែបានប្រឡងដោយព្រះអង្គផ្ទាល់ស្តេចចេញប្រថាប់
ជាប្រធាន ក្នុងការប្រឡង ។ចាស់ទុំបានដំណាលថា
ដងមួយនោះ ពេលប្រឡងសិស្សកវី ព្រះករុណាជា
ម្នាស់ជីវិត ស្តេចចេញមក ប្រថាប់ជាប្រធាននៅក្នុងព្រះរាជដំណាក់ឃ្លាំង
សិស្សកវីចូលមកប្រឡងពីរ
នាក់ម្តងៗ ចំពោះព្រះភក្រ្ត ។ ការប្រឡងនេះ
ពុំមានការសសេរទេ គឺសិស្សកវីត្រូវសូត្រកាព្យផ្ទាល់មាត់
តែម្តង ។ សិស្សកវីម្នាក់អង្គុយក្នុងបន្ទប់
សិស្សកវីម្នាក់ទៀតអង្គុយនៅក្រៅបន្ទប់ ។ ទ្រង់ត្រាស់បង្គាប់
ឱ្យកវីក្នុងបន្ទប់ចេញ ( អើយ ) មុនកវីទីមួយបញ្ចេញថ្វីមាត់ចប់
កវីក្រៅបន្ទប់ចេញ ( អើយ ) តបវិញ
ភ្លាម មិនឱ្យបាត់ផ្សែងសំដីមិត្តខ្លួនទាន់ទេ
។ កវីទាំ ងពីលេងសម្តីផ្តោះផ្តង ឆ្លងឆ្លើយគ្នា
ហូរចេញជា
ពាក្យកាព្យ ចាប់ចុងជួនរណ្តំគ្នា យ៉ាងពិរោះណែងណង
គ្មានឱ្យអាក់បន្តិចណាឡើយ ។ ព្រះករុណា
ដែលទ្រង់ជាមេប្រយោគ
បានផ្ទៀងព្រះកាណ៌ចាំស្តាប់ ។ កាលបើឃើញថាត្រឹមត្រូវហើយ ទ្រង់សព្វ
ព្រះរាជហឬទ័យណាស់ ទ្រង់ព្រះសម្រួល ហើយប្រទានរង្វាន់តាមការគួរ
ទើបតែងតាំងជាកវីពេញ
លក្ខណៈ ។ សេចក្តីនេះបញ្ចាក់ថា ការសិក្សាសម័យនេះចាប់ផ្តើមចម្រើនហើយ
។ ក្នុងព្រះរាជសំណាក់
មានការសិក្សាជាពិសេស ។ នៅតាមវត្តអារាមទូទៅ
ក្នុងព្រះរាជាណាចក្រច ក៏មានការសិក្សាដែរ ។ តើគេសិក្សាតាមរបៀបយ៉ាងណា ? ការសិក្សាប្រព្រឹត្តទៅតាមប្រពៃណីដើមដដែល ។ មានតែកុមារា
ទេដែលបានទទួលការសិក្សា ។ ឯកុមារីវិញ ទោះបីពុំមានការហាមឃាត់ជាផ្លូវការ តែមានទំនៀម
ទម្លាប់ចង់ ទូទាំងប្រទេសថា មិនគួរនិងឱ្យស្រ្តីសិក្សាទេ រៀវលែងតែនៅក្នុងព្រះរាជសំណាក់ ។ ការ
សិក្សាសម័យនោះ សំដៅទៅលើការរៀនអក្សរ រៀនអាន
សូត្រកំណាព្យ ស្មូត្រ លេខនព្វន្ត ធម៌អាថ៌
និងរៀនវិជ្ជាជីវៈ ។ ក្នុងការរៀនវិជ្ជាជីវៈ
ខាងប្រុសៗ រៀនអារ ចាំង
ឈូស ដាប់ឈើ ធ្វើផ្ទះ តុទូ ទូក ក្តារ ឥដ្ឋ ក្បឿង ត្បាញកញ្ជើ ល្អី កញ្រ្ចែង ។ ល ។ ឯស្រីៗវិញ
រៀនរវៃសូត្រ អំបោះ ត្បាញធ្វើគោម ចង្កៀង ទៀន ធូប ។ ល ។ នៅពេលរៀនចេះចប់ម្តងៗ គេធ្វើពិធីប្រឡងសាកចំណេះដឹងសិស្ស
។ ពិធី
ប្រឡងដែលមានភាព ឧឡារិកអធិកអធមជាងគេ ច្រើនធ្វើនៅឱកាសមហាកឋិន
។ បន្ទាប់ពីប្រឡង
ខាងអក្សរលេខ និងធម៌អាថ៌រួចស្រីៗ ត្រូវទៅបញ្ចេញស្នាដៃខាងវិជ្ជាជីវៈទៀត
។ គេដាក់ឱ្យ សិស្សស្រី
ទាំងនោះ រវៃអំបោះ ត្បាញសំពត់ ដេរជាស្បង់
ជ្រលក់ពណ៌ឱ្យហើយជាស្រេចក្នុងមួយថ្ងៃមួយយប់ ដើម្បីយក ទៅដាក់វេប្រគេនព្រះសង្ឃនៅឱកាសមហាកឋិន
។ នៅពេលប្រឡងនេះ ឧបាសក ឧបាសិកា
ពីទីជិតឆ្ងាយ ចាស់ ក្មេង ក្រមុំកំលោះ
បានមកមូលមីរ ចោមរោមជុំជិត មើលសិស្សប្រឡងយ៉ាង
សប្បាយរីករាយអធិកអធម ។
0 comments:
Post a Comment