អារម្ភកថា
ក្នុងនាមជាអ្នកអក្សរសិល្ប៍មួយរូប
គឺពិតជាអាចដឹងថាស្នាដៃអក្សរសិល្ប៍មានតម្លៃយ៉ាងណា ហើយរឹតតែដឹងច្បាស់ថាអ្នកនិពន្ធ
ដែលគេទទួលស្គាល់ និងប្រកបដោយទេពកោសល្យមួយរូបត្រូវមានគុណសម្បត្តិបែបណានោះ ។
ជាការពិត ការបង្កើតនិម្មិតកម្មអក្សរសិល្ប៍មួយឡើង គឺមិនមែនជារឿងបកចេកបញ្ចុកក្នុងមាត់នោះទេ
ព្រោះថាអក្សរសិល្ប៍ គឺត្រូវមានលក្ខណៈច្រើនយ៉ាងណាស់ ដូចជាប្រកបដោយសិល្ប៍វិធីខ្ពស់
ពោលគឺមានរូបារម្មណ៍សម្បូរបែប ប្រកបដោយលក្ខណៈវិចារណៈ
ត្រូវបកស្រាយពីតថភាពក្នុងសង្គម ឬផ្សេងៗជាច្រើនទៀត ។ អាស្រ័យហេតុនេះ
គឺត្រូវទាមទារឲ្យអ្នកនិពន្ធត្រូវមានទុនមួយចំនួនដូចជា ទុនជីវិត
ទុនពុទ្ធិទូលំទូលាយទាំងផ្នែកសង្គម ក៏ដូចជាវិទ្យាសាស្ត្រ
និងមានបញ្ចូលនូវវិធីសាស្ត្រក្នុងការតាក់តែង
ទើបអាចបង្កើតជាស្នាដៃអក្សរសិល្ប៍មួយបាន ។ ជាក់ស្តែង
អ្នកនិពន្ធខ្មែរល្បីៗមួយចំនួនដូចជា ព្រះភិក្ខុសោម ជាស្ថាបនិករឿងទុំទាវ
ដែលខ្មែរទាំងអស់តាំងពីដើមសតវត្សទី២០ រហូតមកដល់បច្ចុប្បន្ននេះនៅទទួលស្គាល់ ព្រះរាជសម្ភា
ព្រះហរិហរក្សរាមាអង្គឌួង បណ្ឌិតម៉ឺន មៃ ឧកញ៉ាសុតន្តប្រីឥន្ទ ឧកញ៉ាកោសាធិបតីកៅ
ឧកញ៉ាព្រះឃ្លាំងនង អ្នកព្រះភិរម្យភាសាអ៊ូហៅង៉ុយ លោកញ៉ុក ថែម ជាដើម
គឺសុទ្ធតែមានទេពកោសល្យខ្ពស់ក្នុងការបង្កើតស្នាដៃអក្សរសិល្ប៍
ហើយជាងនេះទៅទៀតស្នាដៃរបស់លោកទាំងអស់ គឺសុទ្ធតែមានអត្ថិភាពរហូតមកដល់សព្វថ្ងៃនេះ
មិនតែប៉ុណ្ណោះ នៅតែមានប្រជាប្រិយភាពជាដរាប ។
ក៏មិនខុសអីអំពីអ្នកនិពន្ធខ្មែរ
អ្នកនិពន្ធបរទេសក៏មានលទ្ធភាពអាចបង្កើតស្នាដៃរបស់ខ្លួនប្រកបដោយទស្សនៈអប់រំ
សិល្ប៍វិធីល្អ និងរក្សាប្រជាប្រិយភាពបានយូរអង្វែងទៀតផង ។
ក្នុងចំណោមនោះ លោក Victor Hugo ក៏ជាអ្នកនិពន្ធម្នាក់ ដែលមានភាពល្បីល្បាញក្នុងសតវត្សទី១៩ ។
ស្នាដៃរបស់លោក គឺមានជាកំណាព្យ និងនិទានកថា ហើយក៏មានឧស្សាហកថាខ្លះដែរ
ដែលសុទ្ធតែបានទទួលកិត្តិនាមល្បីល្បាញទូទាំងពិភពលោក ដូចជារឿងទុគ៌តជន ( Les
Misérables )គឺបានទទួល ប្រជាប្រិយភាព
និងត្រូវបានដកស្រង់យកទៅសម្តែងជាល្ខោនបែបអូប៉េរ៉ា ថតជាខ្សែភាពយន្ត ជាដើម
និងបានបកប្រែជាច្រើនភាសានៅទូទាំងពិភពលោកយើងនេះ
ព្រោះតែដោយសារតែរឿងនេះមានតម្លៃលើផ្នែកប្រវត្តិសាស្ត្រ ការជិះជាន់ ការប្រកាន់
រើសអើងវណ្ណៈ អំពើផ្តាច់ការ ‑ ល ‑ ហើយវាជារឿងពិត
ដែលមានកើតនៅក្នុងសង្គមបារាំងក្នុងសតវត្សទី១៩ ។ ដោយហេតុនេះហើយ
ទើបយើងខ្ញុំបានជ្រើសរើសប្រធានបទមួយដែលទាក់ទងទៅនឹងសាច់រឿងនេះ មកធ្វើការសិក្សា
និងវិភាគ ដោយមានការណែនាំពីសាស្ត្រាចារ្យ ជាង
គឹមសួរ ជាសាស្ត្រាចារ្យដឹកនាំ ដើម្បីយកទៅបំពេញលក្ខខណ្ឌក្នុងការបញ្ចប់ការបណ្តុះបណ្តាលគរុកោសល្យកម្រិតបរិញ្ញា+១ នៅវិទ្យាស្ថានជាតិអប់រំ ។
ទម្រាំស្នាដៃមួយនេះសម្រេច លេចចេញជារូបរាងឡើងបាន គឺត្រូវប្រើរយៈពេលមួយវែងគួរសមដែរគឺប្រហែលជា៣ខែ
និងឆ្លងកាត់នូវការពិបាកមួយចំនួន ដូចជាបញ្ហាឯកសារ ដែលសរសេរជាភាសាបរទេស
ខ្វះខាតឯកសារទាក់ទងនឹងអ្នកនិពន្ធ
ហើយម្យ៉ាងវិញទៀតទុននៃការស្រាវជ្រាវរបស់ពួកយើងនៅមានកម្រិតមួយទាបនៅឡើយ ហើយមួយវិញទៀត
ចំពោះឯកសារដែលទាក់ទងអាចនិយាយបានថាមិនមានសោះ តែទោះជាយ៉ាងណា
ពួកយើងនៅតែបានខិតខំសម្រេចស្នាដៃមួយនេះឡើងបាន ។ សត្វឥន្ទ្រី ទោះជាហោះខ្ពស់យ៉ាងណាក្តី ក៏ស្រមោលរបស់វានៅលើដីដដែល វាក៏មិនខុសគ្នាដែរ
ស្នាដៃមួយនេះគឺពិតជាមិនអាចគេចរួចឡើយនូវកំហុស ទោះដោយចេតនាក្តី ឬអចេតនាក្តី អាស្រ័យហេតុនេះ
ពួកយើងខ្ញុំទាំងអស់គ្នា សូមមេត្តាខន្តីអភ័យទោសចំពោះកំហុសទាំងនេះ
ពីសំណាក់មជ្ឈដ្ឋានអ្នកអាន និងអ្នកសិក្សាទាំងឡាយ ហើយយើងខ្ញុំសូមសម្តែងនូវភក្តីភាព
និងភាពកក់ក្តៅក្នុងការទទួលនូវការរិះគន់ក្នុងន័យស្ថាបនាពីអ្នកទាំងអស់ផងដែរ ។
យើងខ្ញុំសង្ឃឹមថា ស្នាដៃមួយនេះ
ពិតនឹងអាចក្លាយទៅជាសំណៅឯកសារពិគ្រោះដ៏សំខាន់មួយសម្រាប់អ្នកសិក្សាអក្សរសិល្ប៍បរទេស
ឬផ្នែកជីវប្រវត្តិអ្នកនិពន្ធ និងស្នាដៃជាមិនខានឡើយ ។
ឧទ្ទិសកថា
យើងខ្ញុំសូមលើកករបង្គំ
ផ្ចង់អញ្ចលី ឧទ្ទិសស្នាដៃ ដែលកើតពីការខិតខំប្រឹងប្រែងនេះជូនចំពោះ ៖
-
បុព្វបុរសខ្មែរទាំងឡាយ
ដែលបានបូជាអាយុជីវិតក្នុងកិច្ចការការពារបូណ៌ភាពដែនដីកម្ពុជា
ព្រះរាជាណាចក្រអច្ឆរិយៈ
-
កវីអ្នកនិពន្ធខ្មែរទាំងអស់ ដែលបានធ្វើពលិកម្ម បូជាកម្លាំងកាយ ចិត្តក្នុងការបង្កើតនិម្មិតកម្មអក្សរសិល្ប៍ខ្មែរ
-
សម្តេចព្រះសង្ឃរាជ ជួន ណាត
ជោតញ្ញាណោ ដែលបានយកព្រះទ័យព្រះអង្គក្នុងកិច្ចការអក្សរសាស្ត្រជាតិខ្មែរ
ដែលបន្សល់ទុកនូវវចនានុក្រមខ្មែរជាភស្តុតាងស្រាប់
-
កវីនិពន្ធ អ្នកដែលមានចិត្តស្រឡាញ់វិស័យអក្សរសាស្ត្រ
អក្សរសិល្ប៍គ្រប់ជាតិសាសន៍ទាំងអស់
-
កវី អ្នកនិពន្ធដែលបានបូជាកម្លាំងកាយ ចិត្ត
និងយកចិត្តទុកដាក់លើអក្សរសិល្ប៍បរទេស
ដែលមានប្រយោជន៍មកប្រែសម្រួលភាសាខ្មែរជូនដល់ខ្មែរគ្រប់រូប
អាចមានលទ្ធភាពដកស្រង់យកចំណុចវិជ្ជមានមកអនុវត្តក្នុងជីវិត
សូមវិញ្ញាណក្ខន្ធរបស់អស់លោកទាំងអស់
បានទទួលមគ្គផលនៅនាឋានដែលស្ងប់សុខ និងសូមផ្តល់មកវិញនូវសេចក្តីសុខ ចម្រើន
ក្សេមក្សាន្ត និងសុភមង្គលដល់យើងខ្ញុំទាំងអស់គ្នា និងប្រទេសកម្ពុជា
ព្រមទាំងប្រជាជនកម្ពុជាទាំងអស់ ។
សេចក្តីថ្លែងអំណរគុណ
កូនៗសូមសម្តែងនូវក្តីកត្តញ្ញូកតវេទី និងដឹងគុណយ៉ាងជ្រាលជ្រៅចំពោះ
លោកឪពុក និងអ្នកម្តាយ ដែលលោកទាំងពីរមានគុណូបការៈយ៉ាងធំធេងក្នុងការបង្កើត
បីបាច់ថែរក្សា និងផ្តល់ការទូន្មានដល់រូបកូន ហើយជាពិសេសជាងនេះទៅទៀតនោះគឺ
លោកទាំងពីរបានផ្តល់ឲ្យរូបកូននូវលទ្ធភាពក្នុងការសិក្សា រៀនសូត្រ
តាំងពីថ្នាក់មតេយ្យ រហូតដល់ថ្នាក់ឧត្តមសិក្សា
ដើម្បីឲ្យរូបកូនក្លាយជាបុគ្គលដ៏ល្អ ។
យើងខ្ញុំសូមថ្លែងអំណរគុណដ៏ជ្រាលជ្រៅចំពោះសាស្ត្រាចារ្យ ជាង គឹមសួរ ជាសាស្ត្រាចារ្យឯកទេសអក្សរសាស្ត្រខ្មែរ
និងជាសាស្ត្រាចារ្យដឹកនាំកិច្ចការស្រាវជ្រាវ ដែលបានចំណាយពេលវេលាក្នុងការណែនាំ
កែតម្រូវ ក៏ដូចជារិះគន់ចំពោះស្នាដៃនេះ គោលបំណងជួយស្វែងរកនូវគុណសម្បត្តិ
និងភាពត្រឹមត្រូវបំពេញនូវចំណុចអសកម្មក្នុងស្នាដៃនេះ ។
យើងខ្ញុំសូមថ្លែងនូវអំណរគុណយ៉ាងជ្រាលជ្រៅចំពោះលោកនាយក អ៊ឹម កុច លោកនាយករង រត្ន ហួត អ៊ុំ ថាន និងឌី ប៊ុណ្ណា ព្រមទាំងសាស្ត្រាចារ្យឯកទេសអក្សរសាស្ត្រខ្មែរ
និងសាស្ត្រាចារ្យដែលមានឯកទេសទាក់ទងទាំងអស់ ដែលមានរាយនាមដូចខាងក្រោម ៖
១. សាស្ត្រាចារ្យ រត្ន ហួត
២. សាស្ត្រាចារ្យ អ៊ុំ ថាន
៣. សាស្ត្រាចារ្យ បេង ហេង
៤. សាស្ត្រាចារ្យ ង៉ាន់ ស្រីរ័ត្ន
៥. សាស្ត្រាចារ្យ សាំង សុចិន្តា
៦. សាស្ត្រាចារ្យ គួយ សូគាន
៧. សាស្ត្រាចារ្យ ហាក់ សុកហ៊ី
៨. សាស្ត្រាចារ្យ ជីវ យូម៉េង
៩. សាស្ត្រាចារ្យ ប៉ែន ពេជតារា
១០. សាស្ត្រាចារ្យ ឈីវ សុភាវតី
១១. សាស្ត្រាចារ្យ ជាង គឹមសួរ
១២. សាស្ត្រាចារ្យ អ៊ុំ សុចិន្តា
១៣. សាស្ត្រាចារ្យ សេង គឹមហា
១៤. សាស្ត្រាចារ្យ នី រដ្ឋា
១៥. សាស្ត្រាចារ្យ លេង ធាវី
១៦. សាស្ត្រាចារ្យ លឹម គឹមឃុន
ព្រមទាំងសាស្ត្រាចារ្យទាំងអស់នៃវិទ្យាស្ថានជាតិអប់រំ
ដែលបានយកចិត្តទុកដាក់ និងចំណាយពេលវេលាដ៏មានប្រយោជន៍ដើម្បីបង្ហាត់បង្រៀនដាស់តឿន
ក្រើនរំឭក ក៏ដូចជាបានផ្តល់នូវចំណេះដឹងជាច្រើនទាក់ទងនឹងចំណេះដឹងឯកទេស ចំណេះដឹងទូទៅ
វិធីសាស្ត្របង្រៀន ក៏ដូចជាផ្នែកសីលធម៌ ជាដើម ជារហូតមកដល់ពួកយើងខ្ញុំ ។
ទង្វើទាំងអស់នេះពិតជាបានបង្ហាញពីការយកចិត្តទុកដាក់ក្នុងការកសាងធនធានមនុស្ស
ដើម្បីបង្កលក្ខណៈងាយស្រួល និងផ្ស៊ាំលក្ខណៈសម្បត្តិក្នុងការធ្វើជាអ្នកដឹកនាំ និងជាអ្នក
អប់រំនាពេលអនាគតដ៏ខ្លីខាងមុខនេះ ។
សូមលោកទាំងអស់ទទួលបាននូវសេចក្តីសុខ
សុភមង្គល និងភាពល្អប្រសើរគ្រប់ពេលវេលា និងទីកន្លែង ។
សូមលោកទាំងអស់មេត្តាទទួលនូវការគោរពដ៏ខ្ពង់ខ្ពស់ពីយើងខ្ញុំទាំងអស់គ្នា ។
មាតិការឿង
អារម្ភកថា......................................................................................................................... ១
ឧទ្ទិសកថា........................................................................................................................ ៣
សេចក្តីថ្លែងអំណរគុណ........................................................................................................ ៤
មាតិការឿង....................................................................................................................... ៦
សេចក្តីផ្តើម....................................................................................................................... ៨
ផ្នែកទី១
វិធីសាស្ត្រស្រាវជ្រាវ
១. ភាពចាំបាច់នៃការស្រាវជ្រាវ............................................................................................. ១០
២. ប្រវត្តិទាក់ទងនឹងការស្រាវជ្រាវ......................................................................................... ១០
៣. ព្រំដែននៃការស្រាវជ្រាវ.................................................................................................. ១១
៤. វិធីសាស្ត្រក្នុងការសរសេរ................................................................................................. ១១
៥. ការពិបាកក្នុងការសរសេរ................................................................................................. ១២
៦. លទ្ធផលរំពឹងទុក............................................................................................................ ១២
ផ្នែកទី២
សិក្សាស្នាដៃអក្សរសិល្ប៍បរទេសរឿងទុគ៌តជន
ជំពូក១ អត្ថបទ និងអ្នកនិពន្ធ
១. អត្ថបទ......................................................................................................................... ១៤
២. សង្គមបរិយាកាស.......................................................................................................... ១៦
៣. អ្នកនិពន្ធ..................................................................................................................... ១៩
ក. ជីវប្រវត្តិ......................................................................................................... ១៩
ខ. ស្នាដៃ............................................................................................................ ២៥
៤. សង្ខេបរឿង.................................................................................................................. ៣០
៥. វិភាគតួអង្គ.................................................................................................................... ៣៦
ជំពូក២ អត្ថន័យ
១. ប្រធានរឿង.................................................................................................................. ៤០
២. មូលបញ្ហារឿង.............................................................................................................. ៤០
៣. ឧត្តមគតិរឿង............................................................................................................... ៤៣
ជំពូក៣ អត្ថរូប និងអត្ថរស
១. អត្ថរូប.......................................................................................................................... ៤៥
២. អត្ថរស........................................................................................................................ ៥០
សន្និដ្ឋាន........................................................................................................................... ៥៥
គន្ថនិទ្ទេស........................................................................................................................ ៥៧
ផ្នែកទី៣
កិច្ចតែងការបង្រៀន
កិច្ចតែងការបង្រៀន.................................................................................................. ៦០
ផ្នែកទី៤
សម្ភារឧបទេស និងឧបសម្ព័ន្ធ
ឧបសម្ព័ន្ធ.................................................................................................................... ៧៩
សេចក្តីផ្តើម
អ្នកប្រាជ្ញជាច្រើនបានផ្តល់និយមន័យខុសៗគ្នាជុំវិញបញ្ហាអក្សរសិល្ប៍
ដូចជា អក្សរសិល្ប៍
គឺជាកញ្ចក់ឆ្លុះបញ្ចាំងពីសង្គម ជាអាវុធតស៊ូសង្គម
ជាវិទ្យាស្យង់ដែលលើកយកបញ្ហាមនុស្សមកចោទ និងដោះស្រាយដោយប្រើសិល្ប៍វិធី ជាមធ្យោបាយសម្រាប់ស្វែងយល់ពីតថភាពជាក់ស្តែង
និងជាកត្តាមួយដ៏សំខាន់នៃជីវិត ឬអក្សរសិល្ប៍ជាការសិក្សាអំពីមនុស្ស ជាដើម ។
តើអ្វីៗទាំងអស់នេះវាត្រឹមត្រូវ
និងពិតប្រាកដដែរឬទេ ? ដូចនេះត្រូវធ្វើការសិក្សា ។
បើយើងងាកមកនិយាយអំពីការសិក្សាអក្សរសិល្ប៍វិញនោះ
យើងសង្កេតឃើញថា មានអ្នកអក្សរសិល្ប៍
អក្សរសាស្ត្រជាច្រើនបានលើកយកប្រធានបទផ្សេងៗជាច្រើន ដូចជាការសិក្សាលើផ្នែកទ្រឹស្តី
ប្រវត្តិរបស់អក្សរសិល្ប៍ ការទាញយកទស្សនៈផ្សេងៗក្នុងអក្សរសិល្ប៍
ការរិះគន់អក្សរសិល្ប៍ ការសិក្សាប្រៀបធៀបអក្សរសិល្ប៍
ការសិក្សាពីស្នាដៃរបស់អ្នកនិពន្ធណាម្នាក់ និងស្នាដៃ ជាដើម ។
ក្រៅពីអ្នកនិពន្ធជាជនជាតិខ្មែរ
នៅកម្ពុជាយើងក៏មានការលើកយកស្នាដៃ
និងជីវប្រវត្តិរបស់អ្នកនិពន្ធបរទេសមកសិក្សាជុំវិញបញ្ហាក្នុងស្នាដៃរបស់អ្នកនិពន្ធទាំងនោះដែរ ។
ជាក់ស្តែង ដូចជាលោកVoctor Hugo ដែលជាអ្នកនិពន្ធជនជាតិបារាំងដ៏ល្បីល្បាញម្នាក់ក្នុងសតវត្សទី១៩ ស្នាដៃរបស់លោកមានបង្កប់នូវលក្ខណៈពិសេស
តម្លៃអប់រំ ជាច្រើន
ទើបបណ្តាលឲ្យលោកត្រូវបានអ្នកអក្សរសិល្ប៍ជាច្រើននៅជុំវិញពិភពលោកស្គាល់
និងមានចំណាប់អារម្មណ៍ស្នាដៃរបស់លោក ព្រមទាំងលើកយកមកសិក្សាដូចជា រឿងទុគ៌តជន
ជាដើម ។
តើរឿងនេះបានរៀបរាប់អំពីអ្វីខ្លះ
និងមានលក្ខណៈពិសេសបែបណា ? តើអ្នកនិពន្ធម្នាក់នេះមានជីវប្រវត្តិបែបណា ?
ខាងក្រោមនេះគឺជាចម្លើយ ព្រោះថាពួកយើងនឹងធ្វើការសិក្សា
វិភាគដោយពិស្តា ដើម្បីបង្ហាញពីជីវប្រវត្តិអ្នកនិពន្ធ
និងលក្ខណៈពិសេសក្នុងស្នាដៃរបស់គាត់ ។
នៅក្នុងការសិក្សាស្នាដៃនេះដែរ យើងខ្ញុំបានធ្វើការបែងចែក
ក្នុងការបកស្រាយជា ៤ផ្នែក ដោយផ្នែកទី១ គឺនិយាយអំពី វិធីសាស្ត្រស្រាវជ្រាវ
ផ្នែកទី២ គឺនិយាយអំពីការសិក្សាជីវប្រវត្តិ និងស្នាដៃ ផ្នែកទី៣ និយាយអំពីកិច្ចតែងការ
ផ្នែកទី៤ និយាយអំពីការផលិតសម្ភារឧបទេស ។
0 comments:
Post a Comment