ការរៀននព្វន្ត
ចំនែកការរៀននព្វន្តសម័យបុរាណគ្រូ
មិនសូវចាប់អារម្មណ៍លើមុខវិជ្ជាលេខនព្វន្តទេ ដោយ
ហេតុថា ព្រះសង្ឃក្នុងវត្តពុំសូវចេះដឹងវិជ្ជានេះប៉ុន្មានទេ
។ ការបង្រៀនគ្រាន់តែឱ្យចេះសរសេរលេខពី
១ដល់១០ ហើយចេះរាប់មាត់ទទេដល់ រយ ពាន់
ម៉ឺន សែន ។ ល ។ ដោយចេះចាំរត់មាត់ជាអរូបីកម្ម
( Abstrait )ទាំងស្រុង
។
ម្យ៉ាងទៀតមុខវិជ្ជានេះពិបាករៀន
និងអនុវត្តជាទីបំផុត ព្រោះការរាប់បុរាណខ្មែរគ្មានលក្ខណៈ
អន្តរជាតិ និងវិទ្យាសាស្រ្តសោះ ដែលជាការពិបាកគួរឱ្យចងចាំបាន
ព្រោះសុទ្ធតែភាបាលី សំស្រ្កឹត ។
ឧទាហរណ៍ ៖ ( ឯក ទោ ត្រី
ចត្វា បញ្ច ឆ សប្ហ អដ្ឋ នពះ សទ ) ។
ស័ព្ទដែលប្រើក្នុងនព្វន្តបុរាណ
( កែន ) = បូក ( សង ) = សង
( គុណ ) = គុណ ( បែង ) = ចែក
ឧទាហរណ៍ ៖
ទោកែនបញ្ចបានសម្ភ
៖ ២ បូក ៥ = ៧
ត្រីសងសប្តសេសចត្វា
៖ ៧ ដក ៣ = ៤
ទោគុណត្រីបាន ឆ ៖ ២ គុណ ៣ = ៦
អដ្ឋបែងទោសព្វចត្វា ៖ ៨ ចែក ២ = ៤
នៅក្នុងជីវភាពគេគ្មានឃើញយកវិជ្ជានេះទៅប្រើការអ្វីទេ
។ សព្វថ្ងៃនេះគេឃើញមានចាស់
ព្រឹទ្ធាចារ្យខ្លះជាហោរាសាស្រ្តបានយកនព្វន្តនេះទៅប្រើតាមក្បួនហោរាសាស្រ្ត
នៃព្រហ្មសាសនា ។
ការរៀនរង្វាស់រង្វាល់ដូចជា៖
កន្តាំង តៅ ថាំង ដី ដំឡឹង នាឡិ ហាប ។ ល ។ ឬការរៀនចំណោទ
ដែលទាក់ទងមុខរបរជំនួញ ឬការរស់នៅរាល់ថ្ងៃ
ក៏លោកគ្រូយកមកបង្រៀនជាមួយគ្នាក្នុងពេលនេះ
ដែរ ។
សនិដ្ឋាន
ក្រោយពីការសិក្សាវិភាគទៅលើសម្ភារៈឧបទេសបង្រៀនភាសាខ្មែរកន្លងមកយើងឃើញថា៖
នៅក្នុងប្រទេសកម្ពុជារបស់យើង
ការសិក្សាកើតមានឡើងតាំងពីសម័យព្រេងនាយមកម្ល៉េះហើយការ
សិក្សានេះដើមឡើយមានតែនៅក្នុងព្រះរាជសំណាក់តែប៉ុណ្ណោះ ។ ម្យ៉ាងវិញទៀត ព្រះរាជកុមារា
ព្រះរាជកុមារី
បុត្រធីតា មន្រ្ដីតូចធំសុទ្ធតែបានទទួលការសិក្សាបរិបូណ៍ហើយការសិក្សាគឺ
សិ្ថតក្នុងឥទិ្ធ
ពលនៃសាសនាតាំងពីរនេះ
។ ដូចនេះ ហើយនៅគ្រប់សម័យកាលទាំងអស់គឺសម័យនគរភ្នំ (ហ្វូណន )
សម័យចេនឡា សម័យមហានគរ និងសម៧យក្រោយ និងមហានគរ
សុទ្ធតែមានការសិក្សាជានិច្ច
គ្រាន់តែសម័យខ្លះទៀតពុំសូវមានការជឿនលឿនតែប៉ុណ្ណោះ
។ ហេតុនេះហើយមាន ព្រះថេរអង្គខ្លះ
បានរៀនដល់ភូមិសិក្សាកំរិតខ្ពស់
ចេះវិជ្ជាច្រើនប្រការមានភាសាសាស្រ្ដជាដើម ។ ដូចនេះ ព្រះមហា
ថេរសង្ឃបាល គឺក្នុងរជ្ជកាលព្រះបាទកោណ្ឌិន្យក្នុងគ្រឹស្ដស.វ ទី៥ ព្រះមហាថេរអង្គនេះបាននិមន្តទៅ
ប្រទេសចិនហើយបានប្រែព្រះត្រៃបិដក និងគម្ពីរវិមុតិ្តមគ្គទាំងភាសាចិន
នៅការិយាល័យនគរភ្នំនា
ប្រទេសចិនទៀតផង ។នៅសម័យនោះ ការសិក្សាគឺ
ក្មេងប្រុសមានសិទ្ធិបានរៀនច្រើនជាង មនុស្សស្រី
ព្រោះគេច្រើនឲ្យតម្លៃទៅលើបុរសជាមេគ្រួសារ ។ ចំណែកកូនស្រីគឺ
រៀនខាងផ្នែកវិជ្ជាមេផ្ទះ ហើយជា
អ្នកចាំមើលថែរក្សារបស់របរដែលបី្ដរកបាន ។
ដូចនេះ
ការសិក្សាគេច្រើនបញ្ជូនកូនឲ្យទៅរៀននៅឯ វត្តអារាមតាំងពីអាយុ១០ឆ្នាំឡើងទៅ ។
ហើយការសិក្សាគេគ្រាន់តែឲ្យចេះសរសេរ អាន និងសូត្រកំណាព្យ
ស្មូត្រ លេខនពន្ធបន្ទាប់មករៀន
វិជ្ជាជីវៈ រៀនអារ ចាំង ឈូស ដាប់ឈើ ធ្វើផ្ទះ ។ល ។ ចំណែកកូនស្រីរៀនរវៃសូត្រ
អំបោះ ត្បាញ ធ្វើ
គោម ចង្កៀងទៀន ធូប ។ល។ ឯសម្ភារៈសិក្សាវិញគ្មានតុ
គ្មានសាលាគ្មានកៅអី គឺសិស្សទាំងអស់រៀន
រួមគា្នតែកន្លែងមួយប៉ុណ្ណោះ ដោយមាន ក្ដារឈ្នួន ដីស
ទឹកលុបតែប៉ុននោះ ។ តាមការពិនិត្យ យើង
ឃើញថា នៅគ្រប់សម័យកាលទាំងនោះ បានឆ្លុះបញ្ជាំង ពីសម័យមួយ
ទៅសម័យមួយ ដោយមានការ
រៀនរហូតពិសម័យបុរាណរហូតមកដល់សម័យបច្ចុប្បន្ននេះ មានសម្ភារៈឧបទេ្ទសពិតមែនទោះបីមិន
មានសម្ភារៈសិក្សាគ្រប់គ្រាន់ក៏ដោយក៏ខ្មែរគ្រប់រូបបានខិតខមរៀនសូត្រដោយពុំគិតពីរការនឿយហត់ឡើយ
។
0 comments:
Post a Comment