Wednesday, October 14, 2015

The Education in Cambodia Study Of Story Khmer​​ សិក្សាអត្ថបទរឿងនេមិរាជជាតក៍ (ត) "គំនិតទូទៅរបស់រឿង"

៤. គំនិតទូទៅរបស់រឿង
          -កុសលកណ្ឌ  ជាការបរិយាយរៀបរាប់ពីការធ្វើបុណ្យ   បរិច្ចាគទានដោយការកសាង
សាលាទានប្រាំខ្នង និង ប្រាក់ផ្ទាល់ព្រះអង្គ សម្រាប់ពួកកំសត់ទុរគតនិងរក្សាសីលឧបោសថ។                 
ការធ្វើអំណោយទានរបស់ទ្រង់បានផ្តល់ ជំនឿ និងសទ្ធាជ្រះថ្លារបស់ប្រជាជន រឹងរិតតែឲ្យ គេមានជំនឿលើពុទ្ធសាសនាកាន់តែខ្លាំង និងមានការកោតខ្លាច គោរពប្រតិបតិ្ត យ៉ាង ខ្ជាប់ ខ្ជួន។ កុសលរបស់ទ្រង់បានធ្វើឲ្យទ្រង់មានសំណាងបានជួបព្រះឥន្ទ្រ ដែលជាស្តេចទេវតា មិន ត្រឹមតែប៉ុណ្ណោះ ព្រះឥន្ទ្របានបំភ្លឺឲ្យឃើញពីព្រហ្មចរិយាធម្មថ្លៃថ្លាជាងផលនៃទានធម្មតា ។ កិត្តិនាមរបស់ទ្រង់     បានល្បីរន្ទឺដល់ឋានលើ   ធ្វើឲ្យទេវតាទាំងឡាយ ចង់ស្តាប់នូវ ពុទ្ធ ឱវាទ របស់ទ្រង់ ធ្វើឲ្យទ្រង់មានភព្វសំណាងបានចុះទតឋាននរក និងឋានសួគ៌ ឃើញពីភាពខុស ប្លែកគ្នារវាងស្ថានទាំងពីរ ។
          - និរយកណ្ឌ ការចុះទតឋាននរករបស់ព្រះបាទនេមិរាជ លោកបានឃើញ នូវសត្វ នរក ទាំងឡាយទទួល ទោសទណ្ឌដែលខ្លួនបានសាង ។ អ្នកណាធ្វើបែបណា នឹងទទួល បាន ផលនោះមកវិញ ។ មាតលី បានរៀបរាប់សព្វគ្រប់នូវសត្វនរក ដែលទទួលរងនូវអំពើ ទារុណកម្មដូច នេះ មកពីជាតិមុនបានសាងអ្វីខ្លះដល់ព្រះបាទនេមិរាជ ។ ការរៀបរាប់ របស់ មាតលី ធ្វើឲ្យយើងមានអារម្មណ៍ព្រឺព្រួចគួរខ្លាច ហើយអំពើទាំងនោះកើតមាន ក្នុងសង្គម មនុស្សជាក់ស្តែង វា កាន់តែធ្វើឲ្យមនុស្សខ្លាចបាបកាន់តែខ្លាំង ។ ដូចនៅក្នុងឃ្លាដែលរៀប រាប់ពីសត្វនរក ដែលត្រូវពួកនិរយកាន់អាវុធ ដេញវាយសំពងធ្លាក់ចុះក្នុងស្ទឹងវេតរណីស្ទឹង នោះដេរដាសដោយព្រៃផ្តៅមានបន្លាប៉ុនៗចំពុះទង់ ។ សត្វនរកទាំងនោះស្ទុះទម្លាក់ធ្លាក់ ទៅលើព្រៃផ្តៅ ត្រូវបន្លាមុតថ្ពក់រយះរយាយដូចគេអង្កន់ ភ័យស្លន់កញ្ជ្រោល ទម្លាក់ខ្លួនទៅ លើ ចម្រួងដែកស្រួចប៉ុនដែមត្នោត ប្រឹងលីច្រឡោតធ្លាក់ទៅលើស្លឹកឈូកដែក មានឡាមមុតដូចកំាបិតកោ ...... ធ្លាក់ក្នុងស្ទឹងនោះទៅទៀត ។ ពួកនេះពីមុនជាមនុស្ស មានកម្លាំង មានអានុភាព មានចិត្តអាក្រក់ បៀតបៀនរំលោភលើអ្នកទន់ខ្សោយ ។       សត្វ នរកដែលធ្វើបាបកម្មអ្វីទទួលផលគួរឲ្យតក់ស្លុត ។ មនុស្សដែលមានជំនឿកាន់ឧបោសថនៅ ពេលស្តាប់ និងទទួលពុទ្ធឱវាទ ពួកគេមានសទ្ធាជ្រះថ្លានឹងទទួលបានផលល្អពីអំពើរបស់គេ ។
                    សគ្គកណ្ឌ បន្ទាប់ពីទតឋាននរក ការរងទារុណរបស់សត្វនរក ដែលប្រព្រឹត្តអំពើ បាប ព្រះនេមិរាជបានទត នូវឋានសួគ៌ ដែលជាឋានរបស់ទេវតាឃើញភាពល្អ ល្អះនៃឋានសួគ៌ និងពពួកទេវតាដែលសោយសុខនៅលើទិព្វ សម្បតិ្ត ។ព្រះបាទនេមិរាជមិនបានភ្លើតភ្លើននឹងភាពឡូយឆាយទាំងនោះឡើយ ទ្រង់នូវតែ ប្រកាន់ខ្ជាប់ការធ្វើកុសលដោយការឲ្យទាន ទ្រង់មិនព្រមទទួលនៅអ្វីដែលគេឲ្យ ឡើយ ។ នៅត្រង់ឃ្លាមួយដែលព្រះបាទនេមិរាជដោះស្រាយប្រស្នាតបនឹងព្រះឥន្រ្ទថា " ខ្ញុំព្រះអង្គ អរព្រះគុណ ណាស់ហើយ ប៉ុន្តែវត្ថុណាដែលបានព្រោះគេឲ្យ វត្ថុនោះមិនខុសពីទ្រព្យដែលខ្ចី គេទេ " ។ នេះជាទស្សនៈ អប់រំដ៏ល្អ ការឲ្យទានរបស់ទ្រង់ដោយកុសលជ្រះថ្លា តែក៏ បង្កប់ទៅដោយខ្លឹមសារអប់រំមួយចំនួន ដូចជាពាក្យដែលទ្រង់និយាយជាមួយព្រះ ឥន្រ្ទ អប់រំដល់មនុស្សទូទៅត្រូវចេះពឹងលើខ្លួនឯងពុំគប្បីពឹងទៅលើការឲ្យទានរបស់គេឡើយ។
ត្រូវសង្វាតស្វាធ្យាយរករបរចិញ្ចឹមជីវិតប្រកបដោយផ្លូវធម៌ មិនគេងប្រវ័ញ្ច ដណ្តើមឈ្នា នីសរបស់ទ្រព្យអ្នកដទៃ ត្រូវស្ថិតនៅក្នុងភាពស្មើភាពនោះ ទើបជីវិតស្លាប់ទៅជួបសុខ      ជួប ឋានសួគ៌ ។
        ៥. ឧត្តមគតិរឿង
          រឿងនេមិរាជជាតក៍ ជារឿងដែលលើកយកទស្សនៈនៃការអប់រំមកពន្យល់បង្ហាញដល់ អ្នកអានឲ្យយល់ច្បាស់ពីចលនាពុទ្ធនិយម ដូចជា៖
          -អប់រំមនុស្សឲ្យកសាងអំពើល្អ ដែលជាកុសលដើម្បីឲ្យខ្លួនវៀរចាកឲ្យផុតពីទុក្ខលំបាក វេទនា ដែលយើង មើលមិនឃើញទៅថ្ងៃអនាគត ។ ជាពិសេសការកសាងអំពើល្អអាចធ្វើ ឲ្យមនុស្សជ្រះស្រឡះពីអំពើបាបផ្សេងៗនិងមានសេចក្តីសុខហើយក៏ជាគំរូដ៏ល្អ មួយសម្រាប់ អ្នកកាន់ពុទ្ធសាសនា ។
          -អប់រំមនុស្សឲ្យប្រកាន់ខ្ជាប់នូវសីលប្រាំ ដែលជាផ្នែកនៃព្រះពុទ្ធសាសនាដែលអប់រំ មនុស្សឲ្យវៀរឆ្ងាយពី អំពើអបាយមុខផ្សេងៗ ដូចជាសម្លាប់សត្វ ផឹកស្រាលួចឆក់ទ្រព្យ សម្បតិ្ត និយាយកុហក និងលួចប្តីប្រពន្ធគេ អ្វីដែល មិនមែនជារបស់ខ្លួនឯង ។
          -អប់រំមនុស្សឲ្យប្រកាន់នូវសីលឧបោសថ (សីលប្រាំបី) ដែលវាបន្ថែមទៅលើសីលប្រាំ ហើយត្រូវតែ ប្រកាន់ឲ្យបានខ្ជាប់ខ្ជួន     និងប្រតិបតិ្តតាម      ជាពិសេសត្រូវវៀរចាក  នូវការ ស្លៀកពាក់ឆើតឆាយ ពាក់គ្រឿងអលង្កា គ្រែដេកមិនឲ្យលើសពីកន្លះម៉ែត្រ និងមិនត្រូវ លេងល្បែងស៊ីសង ។
          - អប់រំមនុស្សឲ្យចេះបែងចែកខុសត្រូវ អាក្រក់ល្អ សខ្មៅឲ្យដាច់ស្រឡះពីគ្នា ។
V- សិក្សាអត្ថរូប
          យើងដឹងរួចមកហើយថា រាល់ស្នាដៃអក្សរសិល្ប៍ដែលមានចលនាពុទ្ធនិយមនៅខាង ដើមរឿងច្រើនធ្វើបទនមស្សការ រំលឹកគុណព្រះរតនៈត្រៃ លើកសរសើរពី បុណ្យបារមី របស់ព្រះពុទ្ធ ព្រះបរមគ្រូនៃយើងជាភាសាខ្មែរ និង ភាសាបាលី .... ។ ការលើកសរសើរនេះ ដើម្បីឲ្យអ្នកគោរពជៀស៊ប់ គោរពបូជាកាន់តែខ្លាំង ទទួលស្គាល់តួអង្គពិត ជាអ្នកមានបុណ្យ ចាប់កំណើត ដើម្បីរំដោះទុក្ខសោកមនុស្សលោក ។ រឿងនេមិរាជជាជាតិទី៤ នៃព្រះពុទ្ធអ្នក និពន្ធផ្តើម ពីដំណើរនៃការទេសនារបស់ព្រះពុទ្ធ ពីកំណើតកើតជានៃ តំនរាជវង្សរបស់ព្រះ បាទនេមិរាជ ។
          - អតីតេ ភិក្ខវេ វិទេហររដ្ឋ មិថិលាគល មឃទេវោ នាម រាជា អហោសិ
          នៅតួរឿងនិយាយពីការកសាងបារមី កុសលផ្សេងៗ និងការបរិច្ចាគទាន ដើម្បីយោង កំណើតថ្មី បានត្រាស់ ជាព្រះពុទ្ធ ។ ព្រះបាទនេមិរាជកសាងបារមីដោយការធ្វើកុសលដាក់ ទាន បរិច្ចាគទ្រព្យផ្ទាល់ខ្លួន ផ្តល់ឱវាទ កាន់ ឧបោសថ ជាមាគ៌ានាំដល់សេចក្តីសុខស្គាល់ ឋានសួគ៌ ។ រៀបរាប់ពីឋាននរក និងឋានសួគ៌ ផលនៃអំពើដែលខ្លួន បានសាង ។ អប់រំទូន្មាន ផ្តល់ពុទ្ធឱវាទ ឲ្យគេគោរព និងមានជំនឿលើសាសនាកាន់តែខ្លាំង ផ្តល់តម្លៃខ្ពស់លើការ ធ្វើបុណ្យ ស្គាល់បុណ្យបាប ។
          អ្នកនិពន្ធបានប្រើនូវវិធីមួយចំនួន ដើម្បីឲ្យស្នាដៃអក្សរសិល្ប៍ មានលក្ខណៈពេញ លេញ មានអត្ថន័យ និង ខ្លឹមសារ ព្រឹត្តិការណ៍ប្រទាក់ក្រឡាគ្នាមិនដាច់ ។
          . វចនវិធីៈ
          គឺជាការប្រើប្រាស់ពាក្យពេចន៍នៅក្នុងស្នាដៃ។ ពាក្យពេចន៍ទាំងនោះអាស្រ័យលើ ប្រភពដើមរបស់អក្សរ សិល្ប៍ ។ អក្សរសិល្ប៍ដែលមានចលនាព្រាហ្មណ៍និយមអ្នកនិពន្ធ ច្រើនប្រើភាសាសំស្ក្រឹតកា្លយ លាយឡំនឹងភាសា ខ្មែរ ។ ចំពោះអក្សរសិល្ប៍បែបពុទ្ធនិយម ច្រើនមានភាសាបាលី និងភាសាខ្មែរ រីឯអក្សរសិល្ប៍ខេមរនិយម ប្រើពាក្យ ពេចន៍ខ្មែរសុទ្ធ អាចលាយឡំនឹងពាក្យកំចីពីបរទេស និងភាសាខ្មែរទំនើប ។
          ចំពោះស្នាដៃអក្សរសិល្ប៍ដែលយើងលើកយកមកសិក្សា គឺមានចលនាពុទ្ធនិយមតែ ក៏មានលាយឡំនឹង ភាសាសំស្រ្កឹតមួយចំនួនដែរ ។
          - ភាសាបាលីៈ បាបកម្ម, ស្ទឹងវេតរណី, បច្ច័យ, កុសល, ថ្ងៃឧបោសថ ...... ។
          - ភាសាសំស្រ្កឹតៈ ព្រហ្មលោក, សមណៈ ព្រាហ្មណ៍, បាបធម៌ ..... ។
          - ពាក្យរាជសព្ទៈ ព្រះបាទ, ព្រះអង្គ, ទត, ព្រះរាជដំណាក់, ព្រះឱរ៉ា, ព្រះរាជហឬទ័យ... ។
          . ពិពណ៌នាវិធីៈ
          អ្នកនិពន្ធបានធ្វើការពិពណ៌នាអំពីអ្វីមួយ ដោយបញ្ចូលនូវរូបារម្មណ៍ខ្ពស់ធ្វើឲ្យអ្នក អានមានអារម្មណ៍ហាក់ ដូចជា រូបភាពទាំងនោះស្ថិតនៅនឹងមុខ មានភាពរស់រវើក។ជាក់ ស្តែងរឿងនេមិរាជ អ្នកនិពន្ធបានបរិយាយពី ទិដ្ឋភាពគួរឲ្យខ្លាចនៃឋាននរកដែលមានពួក យមបាលជាអ្នកគ្រប់គ្រង ជាកន្លែងសម្រាប់ដាក់ទណ្ឌកម្មដល់សត្វនរក ដែលធ្វើបាបកម្ម ។ អ្នកដែលមានជំនឿលើសាសនា គោរពនឹងជឿកាន់តែខ្លាំង កាន់ខ្ជាប់កុសល ព្រោះខ្លាចចុះ ឋាននរក។ នៅត្រង់ឃ្លាមួយរៀបរាប់ពីការដាក់ទណ្ឌកម្ម ក៏ដូចជារូបភាពខ្លះនៃទីនរក "ស្ទឹងនោះដេរដាសដោយព្រៃផ្តៅ មានបន្លាប៉ុនៗចំពុះទង់ ។ សត្វទាំងនោះស្ទុះ ទម្លាក់ធ្លាក់ទើ លើព្រៃផ្តៅ ត្រូវបន្លាមុតផ្ពក់រយះរយាយដូចគេអង្កន់ ភ័យ ស្លន់កញ្ជ្រោលទម្លាក់ធ្លាក់ខ្លួនទៅ លើចម្រូងដែកប៉ុនៗ ដើមត្នោត ប្រឹងរើច្រឡោតធ្លាក់ទៅលើស្លឹកឈូកដែកមានហាមមុត ដូចមុតកាំបិតកោ ប្រវាប្រចាក់តែគ្នាឯង ស្រែកកញ្ជ្រោលឆោឡោផុតជើងធ្លាក់ទៅក្នុងទឹក ក្រុតប្រៃផ្សា លិច ចុះស្រឹបដល់បាតស្ទឹង ប្រឹងច្រឡោត ... “ ។ តែអ្នកអានបែរជារំភើប និងរីករាយនូវទស្សនីយភាពដែលអ្នកនិពន្ធ បង្ហាញពីទិដ្ឋភាពដ៏ល្អល្អះនៃឋានសួគ៌ជាការជំ រុញទឹកចិត្តឲ្យពុទ្ធសាសនិកជឿលើបុណ្យបាប ប្រឹងធ្វើបុណ្យកុសល វៀរចាកអំពើបាប "ព្រះបាទនេមិរាជស្តេចទៅដល់ទ្រង់រីករាយ ដោយទស្សនីយភាពដ៏ល្អហួសប្រមាណ ទ្រង់ទត ឃើញទិព្វវិមានរបស់ទេនីកាឈ្មោះ វរុណី មានកំពូលប្រាំស្រួចៗ ខ្ពស់លលៃល្អអស្ចារ្យ ប្រដាប់ដោយគ្រឿងអលង្កា សមលំនាំឥតខ្ចោះ នៅកណ្តាលឧទ្យានមានស្លឹក និងផ្លែផ្កាល្អស្រស់ក្បែរព្រះបោក្ខរណី .................. ញុំាងព្រះឱវានៃព្រះរាជាឲ្យញ័រប្រផាប់អស់ អារម្មណ៍" ។
        . បដិវិធីៈ
          គឺជាវិធីមួយដែលអ្នកនិពន្ធប្រើវិធីផ្ទុយគ្នា សម្រាប់បញ្ជាក់ពីលក្ខណៈរបស់តួអង្គជួន កាលមានរូបរាងកាយល្អ តែចិត្តអាក្រក់ ជួនកាលមានរូបរាងកាយអាក្រក់ តែចិត្តល្អ។ អាច ជាទំនាស់កើតឡើងដោយតួអង្គខ្លួនឯង ។ អ្នកនិពន្ធ បានបង្ហាញតាមរយៈតួអង្គនេមិរាជ ក្នុងថ្ងៃឧបោសថ ព្រះបាទនេមិរាជទ្រង់មានព្រះវិតក្តពុំដាច់ស្រេចថា "ផលនៃទាន និងសីល ធម្មតា ថ្លៃថ្លាជាងផលនៃទានព្រហ្មចរិយធម៌ ឬផលនៃព្រហ្មចរិយធម៌ថ្លៃថ្លាជាងផលនៃទាន សីលធម្មតា" ។
        . ឧបមានវិធី
          គឺជាស្នាដៃដែលអ្នកនិពន្ធបង្កើតឲ្យមានឧបមានរូបារម្មណ៍ ជារូបបារម្មណ៍មួយ ប្រភេទ ដែលកើតឡើងតាម រយៈការផ្គូរផ្គងវត្ថុមួយទៅនឹងវត្ថុមួយទៀតដើម្បីបង្ហាញនូវ ភាពស្របគ្នា ដូចគ្នា និងខុសប្លែកគ្នា ។ ការផ្គូរផ្គងនេះ ប្រើប្រាស់នូវពាក្យបច្ច័យ " ធ្នាក់ " សម្រាប់ភ្ជាប់ពាក្យមួយទៅពាក្យមួយទៀត ។ ថ្ងៃដែលទ្រង់ប្រសូត្រ ពួកហោរាទាយ ថាៈ ព្រះរាជកុមារជាអ្នករក្សាព្រះរាជបវេណីតទៅ ។ ព្រះរាជបិតាទ្រង់ព្រះចិន្តាថា " កូននេះជាអ្នក ធ្វើនូវបវេណីនៃវង្ស ត្រកូលឲ្យប្រព្រឹត្តទៅដូចជាដុំនៃកង់រទេះ " ។
          -ជាទិព្វរូបារម្មណ៍ ដូចជាអន្ទាក់ធម្មជាតិទាក់ទាញព្រះនេត្រសម្តេចព្រះភវុនាថឲ្យងាក បែរទៅទតមិនចេះ ឆ្អែត ។
          -ទ្វារមានរូបច្រើនជាអនេក ដូចជារូបព្រះឥន្រ្ទដ៏រុងរឿងវិចិត្រ ដោយរតនវត្ថុផ្សេងៗ ជា ទីគួរស្បើយ ដូចជាព្រៃ ធំដែលពួកខ្លាធំចាំរក្សា តើគេហៅទ្វារនោះថាទ្វារអី្វ ?
        . សន្ទេហវិធី
          គឺជាវិធីមួយដែលអ្នកនិពន្ធធ្វើឲ្យអ្នកអានចង់តាមដាន ចង់ដឹងហើយចង់ដឹងទៀត អំពីបញ្ហាអ្វីមួយដែលកំពុង ចោទក្នុងដំណើររឿង។ ចំណុចនេះអ្នកនិពន្ធបានបង្កើត សន្ទេហវិធីត្រង់ការទទួលទោសទណ្ឌរបស់ពួកសត្វនរកដែលធ្វើបាបកម្មធ្លាក់ក្នុងនរកអវចី ។ អ្នកនិពន្ធបានធ្វើឲ្យអ្នកអានកាន់តែចាប់អារម្មណ៍ចង់ដឹង ចង់តាមដានតាមរយៈការរៀប រាប់យ៉ាងក្បោះក្បាយ និងបង្ហាញប្រាប់សព្វគ្រប់របស់មាតលី ដល់ព្រះបាទនេមិរាជ ។
        . សំវាទវិធីៈ
          គឺជាវិធីដែលអ្នកនិពន្ធ កវីធ្វើឲ្យតួអង្គចាប់ពីពីរនាក់ឡើងទៅ សន្ទនាឆ្លើយឆ្លងគ្នាអំពី អ្វីមួយ ។
          ឧទាហរណ៍ៈ ការសន្ទនារវាងព្រះបាទនេមិរាជ និងព្រះឥន្រ្ទ, ព្រះឥន្រ្ទ និងពួកវេទតា, នេមិរាជ និងមាតលី ។
          បញ្ចប់រឿងៈ
        រឿងដែលមានចលនាពុទ្ធនិយម នៅពេលបញ្ចប់រឿងអ្នកនិពន្ធច្រើនលើកពីការសរ ជាតិ ផល ល្អដែលទទួលបានពីអំពើល្អ ។ ការបញ្ចប់រឿងបែបនេះដើម្បីឲ្យពុទ្ធសាសនិកកាន់ ពុទ្ធសាសនាមាន ជំនឿ លើបុណ្យបាប កម្មផលពិតជាមានពិតប្រាកដមែន ។
VI- អត្ថរស
          - កុសលរសៈ
          គឺជាតម្លៃកុសលទាក់ទងដល់ការអប់រំ ។ រឿងនេះបានបង្ហាញពីការអប់រំឲ្យចេះធ្វើ បុណ្យកុសល កាន់ ឧបោសថ វៀរចាកអំពើបាប ធ្វើតែអំពើល្អ ខ្លាចនរក ។ កុសលដែល ព្រះបាទនេមិរាជបានបរិច្ចាគទាន សង់សាលាសំណាក់ និងផ្តល់ពុទ្ធឱវាទឲ្យមនុស្សកាន់ ឧបោសថរាល់ថ្ងៃសីល ណែនាំឲ្យធ្វើតែអំពើល្អ ។
        - ទារុណរសៈ
          ជាតម្លៃដែលលេចចេញពីទារុណកម្មនៅក្នុងដំណើររឿង  ដែលកើតពីការប្រយុទ្ធ ព្យា បាទសងសឹក និងធ្វើ ទុក្ខទោសដាក់ទណ្ឌកម្មយ៉ាងកាចសាហាវ រហូតដល់បាត់ បង់ ជីវិត នៃ តួអង្គ ។ នៅក្នុងសាច់រឿងទារុណរស កើតឡើងនៅពេលនរិយបាល ធ្វើទោសទណ្ឌដល់ សត្វនរកដែលធ្វើបាបកម្ម ។
        - មហិទិ្ធរស
          គឺជាតម្លៃដែលលេចចេញអំពីការបង្ហាញអច្ឆរិយភាព ដែលមានលក្ខណៈអស្ចារ្យ ហួសពីលក្ខណៈដែល មនុស្សពុំអាចធ្វើបាន ដូចជាការហោះហើរ ដើរលើអាកាស ជ្រែកទឹក ជ្រែកដី ..... ។ មាតលីជិះរាជរថពីលើឋាន សួគ៌មកទទួលព្រះបាទនេមិរាជការយាងមកទត ស្ថាននរក និងស្ថានសួគ៌របស់ព្រះបាទនេមិរាជ ។
          - កំសត់រសៈ
          លេចចេញពីទុក្ខវេទនានៃពួកសត្វនរក ដែលស្រែកទ្រហោយំនៅពេលដែលទទួល ទោស និងបាបកម្ម ផ្សេងៗ ពិបាក និងវេទនាហួសថ្លែង ។
        - ទស្សនីយរស
          គឺជាតម្លៃដែលលេចចេញមកអំពីការបង្ហាញទស្សនីយភាព ដែលធ្វើឲ្យសាច់រឿងកាន់ តែពិរោះក្បោះក្បាយ តាមរយៈការរៀបរាប់ទេសភាព ធម្មជាតិ ព្រៃព្រឹក្សា មច្ឆា បក្សាបក្សី ។ នៅក្នុងសាច់រឿង អ្នកនិពន្ធបាននិយាយ រៀបរាប់ពីទស្សនីយភាពឋាននរក និងភាពដ៏ល្អ ប្រណិត វិសេសវិលាសដ៏ល្អក្រៃលែងនៃឋានសួគ៌ ។
       
        - សង្គមរស
          គឺជាតម្លៃដែលលេចចេញ     មកអំពីដំណើររឿង     ដែលបានលាតត្រដាងអំពីសង្គម
មនុស្ស នៅក្នុងស្នាដៃអក្សរសិល្ប៍ ដែលមានលក្ខណៈជាសង្គមមនុស្សពិតៗ ។ ជាក់ស្តែង សង្គមរសមាននៅត្រង់ការកាន់ និងការគោរពទៅលើ ពុទ្ធសាសនា ការប្រតិបតិ្តឧបោសថ សីល និងការឲ្យទាន ។
VII- សេចក្តីសន្និដ្ឋាន
          តាមរយៈរឿងនេមិរាជជាតក៍ បានដាស់សតិស្មារតីរបស់មនុស្សគ្រប់ស្រទាប់វណ្ណៈ ឲ្យយល់ថា កម្មជាបច្ច័យ នៃផល ។ អំពើទាំងឡាយដែលមនុស្សបានប្រព្រឹត្តបែបណាវានឹង ទទួលបានផលបែបនោះ ។ ផលល្អ និងអាក្រក់ប្រៀបបានទឹក និងប្រេងមិនអាចលាយគ្នា បានទេ។ អ្នកសាងអំពើអាក្រក់រមែងតែងជួបនូវសេចក្តីក្តៅក្រហល់ក្រហាយជៀសមិនរួច ។ អំពើដែលខ្លួនបានធ្វើមិនមានអ្នកណាដឹងក្រៅពីម្ចាស់ខ្លួនឡើយ ។ បើមនុស្សសាងអំពើ អាក្រក់ ទោះបីខិតខំប្រើគ្រប់មធ្យោបាយបិទបាំងអំពើរបស់ខ្លួនក៏ដោយ ក៏វាមិនជិតដែរ ។ ផលអាក្រក់រមែងតែងតែ អន្ទោលតាមប្រាណអ្នកនោះជានិច្ច ។ ផ្ទុយទៅវិញ បើមនុស្ស កសាងអំពើល្អ អ្នកនោះតែងតែកើតក្នុងឋានសួគ៌ ពោល គឺអ្នកនោះរស់នៅដោយក្តីសុខ សាន្តត្រាណ សំបូរសប្បាយ ចម្រុងចម្រើន មានកេរ្តិ៍ឈ្មោះពិរោះច្រាសខ្យល់ ។
          ព្រះពុទ្ធសាសនាជាសាសនាដ៏ល្អប្រពៃមួយ   ដែលដឹកនាំមនុស្ស   ឲ្យប្រព្រឹត្តិតែអំពើល្អ
សាងកុសល ។  ដោយសារពុទ្ធសាសនា  ទើបធ្វើឲ្យប្រទេសជាតិ   មានការរីកចំរើន  មានការ
បង្រួបបង្រួម ជាតិ ប្រជាជាតិមានភាពសាមគ្គី ពិសេសគឺក្នុងរាជព្រះបាទជ័យវរ័ន្មទី ៧ សម័យ មហានគរដែលជាសម័យមហារុងរឿងគ្រប់វិស័យ ពិសេសគឺវិស័យសាសនា ធ្វើឲ្យមនុស្ស ជឿលើពុទ្ធសាសនាកាន់តែខ្លាំង ។ ដោយសារទស្សនៈពៀររំងាប់ដោយការមិនចងពៀរ បានធ្វើឲ្យមនុស្សបញ្ឍប់សង្រ្គាមរវាងគ្នាឯង និងគ្នាឯង ព្យាយាមរួបរួមគ្នាកសាងជាតិឲ្យដល់ កំពូល ។ ដូចនេះហើយទើបព្រះពុទ្ធសាសនាក្លាយជាសាសនារបស់រដ្ឋ ពិសេសសាសនានេះ បានចាក់ឬសយ៉ាងជ្រៅ ក្នុងផ្នត់គំនិតរបស់ខ្មែរទូទៅ ។ មិនតែប៉ុណ្ណោះប្រជាជននៅប៉ែក អាស៊ីទាំងមូល ក៏មានជំនឿយ៉ាងមុតមាំលើពុទ្ធសាសនាដែរ ។ អ្វីដែរពុទ្ធសាសនាផ្តល់ឲ្យពុទ្ធ សាសនិក គឺថាមពលនៃការបង្រួបបង្រួមជាតិ ស្វែងរកសុខសុភមង្គលឲ្យមនុស្ស។ អប់រំ មនុស្សឲ្យប្រព្រឹត្តិទាំងកាយវាចារចិត្ត សមស្របទៅនឹង ច្បាប់រស់នៅរបស់មនុស្ស និងសមស្របទៅនឹងលទ្ធិប្រជាធិបតេយ្យ ដើម្បីកសាងសង្គមមួយមានសច្ចៈធម៌    គុណធម៌ តម្លាភាព និងភាពរុងរឿងឆ្ពោះទៅនីតិរដ្ឋ ។ គួរកត់សំគាល់ផងដែរថាដោយសារតែពុទ្ធ សាសនាធ្វើឲ្យកើតមាននូវវត្តអារាមជាច្រើនដែលជាឃ្លាំងស្តុកវប្បធម៌ រក្សាច្បាប់ផ្សេងៗ ទំនៀមទំលាប់ប្រពៃណី និងជាកន្លែងបណ្តុះបណ្តាលធនធានមនុស្ស ។ វត្តមានតួនាទី សំខាន់ណាស់  តាំងពីដើមរហូតមកដល់សម័យបច្ចុប្បន្ន ។  យ៉ាងណាមិញការមានជំនឿទៅ
លើអ្វីមួយ   ត្រូវស្ថិតនៅក្នុងភាពពិចារណា ការគិតត្រិះរិះ មិនត្រូវជឿលើអ្វីស៊ប់ ងប់ងល់ពេក
ឡើយ ។
          ដូច្នេះក្នុងនាមជាពុទ្ធសានិក គួរខិតខំប្រកាន់ឲ្យបានខ្ចាប់ខ្ចួន  នូវព្រះពុទ្ធសាសនា ជំរុញ ទឹកចិត្តឲ្យអ្នកជំនាន់ក្រោយស្គាល់បុណ្យបាប ផ្តល់តម្លៃដល់ពុទ្ធសាសនា ឲ្យសាសនាមួយនេះ នៅតែស្ថិតស្ថេគង់វង្សនៅតែជាសាសនានាំមុខជាយានចំលងមនុស្សឲ្យផុតទុក្ខសោកតទៅ។

" សូមឲ្យព្រឹងវប្បធម៌ អក្សរសាស្រ្តជាតិឋិតថេរគង់វង្សជាអមតៈ  "








ឯកសារពិគ្រោះ
          -ឃីង ហុកឌី  អក្សសិល្ប៍ខ្មែរ ស-វទី២០ កវីនិពន្ធ និងអត្ថបទ ២០០៧
          -បណ្ឌិតមហាឈឹម សុមន៍ សងេ្ខបទសជាតក៍ការផ្សាយរបស់ក្រសួងពុទ្ធសាសន បណ្ឌិត្យ
          -ត្រឹង ងា វប្បធម៌ អរិយធម៌ខ្មែរ ១៩៧៣
          -បណ្ឌិត ធ សោ

          -វចនានុក្រមខែ្មរ សម្តេច សង្ឈ ជួន ណាត

0 comments:

Post a Comment