Tuesday, October 13, 2015

The Traditional Education of Ancient Cambodia ការសិក្សាសម័យបុរាណ(មាតិកា)

មាតិកា

សេចក្តីផ្តើម
        អារម្ភកថា
        ការសិក្សាសម័យបុរាណ ៖
                                    
                . សម័យនគរភ្នំ  ....................................................................
                . សម័យចេនឡា  ..................................................................
                . សម័យមហានគរ ...............................................................
                . សម័យក្រោយមហានគរ ..................................................

        . ការសិក្សាចែកចេញជា ៤ ជាន់

                ក . ជាន់ដើមៈ ( រៀនសរសេរ ) ................................................. ៧
                ខ . រៀនមើលសាស្រ្តាច្បាប់ ...................................................... ៩
                គ . រៀនមើលសាស្រ្តាល្បែង .................................................... ១០
                ឃ . រៀនមើលសាស្រ្តាទេសន៍ ................................................. ១៣

        ៣ . ការសិក្សាសម័យថ្មី ៖​................................................................... ១៩
               
សនិ្នដ្ឋាន
កិច្ចតែងការបង្រៀន
សម្ភារឧបទេស

អារម្ភកថា

          លោកគ្រូ អ្នកគ្រូទាំងឡាយ ជាអ្នកផ្តល់ចំណេះដឹងដ៏ល្អបំផុត ដល់សិស្សានុសិស្សដែលជាអ្នក
សិក្សា ។ ក្នុងនាមយើងជាគ្រូបង្រៀន គម្បីធ្វើយ៉ាងណាចេះរិះរកវិធីសាស្រ្ត ដើម្បីបង្រៀនឬផ្ទេរចំនេះ
ដឹងរបស់ខ្លួនប្រកបដោយប្រសិទ្ធិភាព ។​ យុទ្ធសាស្រ្តរបស់គ្រូបង្រៀន តែងតែមានវិធីផ្សេងៗ ទៅតាម
ទេពកោលស្យ ឬក៏បំនិនប្រសប់របស់គាត់ម្នាក់ៗ ។ ក្នុងនោះដែរការផលិតសម្ភារៈឧបទេ្ទស ដើម្បីជួយ
សម្រួលដល់ការបង្រៀន ជាវិធីមួយដ៏ប្រសើរផងដែរ ។ ព្រោះថាសម្ភារៈឧបទេ្ទសទាំងអស់នោះ  វាជួយ
ឆ្លុះបញ្ចាំង អំពីសច្ចៈភាពច្រើនណាស់ សម្រាប់ឲ្យយើងដឹង ។
            ដោយយល់ឃើញថា ការផលិតសម្ភារៈឧបទ្ទេសក្នុងការបង្រៀន មានផលប្រយោជន៍ច្រើន ដូច្នេះ ហើយទើបក្រុមគរុនិស្សិតអក្សរសាស្រ្តខ្មែរ.ប្រវត្តិសិល្បៈ កុ្រម២យើងខ្ញុំ បានជ្រើសរើសយក
ប្រធានបទមួយគឺ ការផលិតសម្ភារៈឧបទ្ទេសសម្រាប់បង្រៀនភាសាខែ្មរ នេះឡើង ។ ព្រោះក្នុងការ
បង្រៀន ឬពេលពន្យល់សិស្សពេលខ្លះ ត្រូវការរូបភាពដើម្បីជួយបញ្ជាក់ឲ្យពួកគេឆាប់យល់ និងងាយ
ជ្រួតជ្រាបនូវអី្វដែលគេលើកឡើងថា ៖ ឭគេនិយាយ១០០ដងពុំស្មើនឹងបានឃើញផ្ទាល់មួយម្តង
 ទោះបីជាយើងបានឃើញរូបតំណាងក៏ពិតមែន ក៏វាប្រសើរជាងការដែលយើងមិនបានឃើញសោះ
នោះដែរ ។​
            ជាចុងបញ្ចប់យើងខ្ញុំគិតថា សម្ភារៈឧបទ្ទេសដែលក្រុមរបស់ខ្ញុំ លើកយកមកបង្ហាញនេះពុំទាន់
គ្រប់ជ្រុងជ្រោយនោះទេ វាមានការខ្វះខាតច្រើន ដូច្នេះក្រុមរបស់យើងខ្ញុំ ក៏សូមអភ័យទោសទុកជាមុន
ផងដែរ ពីសំណាក់អ្នកអាន អ្នកសិក្សាទាំងឡាយ​ ។ ប៉ុន្តែវាក៏បានជួយ មួយ ផ្នែកតូចសម្រាប់អ្នក
សិក្សាខ្លះៗនោះដែរ ។






                                       


សេចកី្ដផ្តើម

          តាមឯកសារប្រវតិ្ដសាស្រ្ដនៃប្រទេសកម្ពុជាយើង បានបញ្ជាក់ឲ្យយើងដឹងថាប្រទេស
កម្ពុជាមានការសិក្សាតាំងពីយូរលង់ណាស់មកហើយ ។ ការសិក្សានេះដំបូងឡើយ គឺមានតែ
ត្រកូលក្សត្រទេដែលអាចរៀនបាន ។ ការសិក្សាគឺ មានពីថ្នាក់ទាបរហូតដល់ថ្នាក់ខ្ពស់ដែរ ។វាប្រហែលជាមិនខុសប្លែកពីសម័យក្រោយប៉ុន្មានទេ ( ក្នុងគ្រឹស្តសតវត្សទី១៩ )  
          ឯឧបករណ៍សិក្សានៅសម័យបុរាណ គឺនៅមានកំរិតនៅឡើយគឺ ៖
          កុដិ ឫ សាលា ជាសាលារៀនមិនមានតុ កៅអីទេ សិស្សទាំងឡាយរៀនរួមគ្នា ( មានតែ
សិស្សប្រុសៗ ) ។ ពេលព្រឹកមិនបានរៀនទេ ព្រោះជាពេលដែលព្រះសង្ឃបិណ្ឌបាត្រច្រើនតែ
រៀនពេលល្ងាច ចាប់ពីឆាន់ថ្ងៃត្រង់រួច ។
          ក្ដារឈ្នួន ៖ ជាបន្ទះក្ដារឈើស្រាល ( ដើមគរ ) ដែលមានទទឹង ០,២៥ម មុខម្ខាងឈូស
ឲ្យស្អាត លាបពណ៌ខ្មៅ សម្រាប់សរសេរ ឯម្ខាងទៀត មិនលាបពណ៌ទេ ។
          ដីស ៖ គឺដីដែលមានពណ៌ស គេច្រើនយកដីឥដ្ឋពីបាតស្រះ បាតស្ទឹង បាតទន្លេយក
មកលញ់ឲ្យមូល ប៉ុនម្រាមដៃហាលថ្ងៃឲ្យស្ងួតទើបយកមកសរសេរ ។ហើយសម្ភារៈការសិក្សា
មួយចំនួនទៀតមានលក្ខណៈសាមញ្ញៗ តែប៉ុណ្ណោះ ។
          លុះមកដល់សម័យបច្ចុប្បន្នវិញនោះ ការសិក្សាមានលក្ខណៈទំនើបព្រោះគេមានការ
វិវត្ដពីសម័យមួយទៅសម័យមួយ ។ ឯសម្ភារៈសិក្សាទៀតសោតក៏មានលក្ខណៈទំនើបខ្លាំង
ណាស់ដែលតួយ៉ាង មានដូចជា ៖       
          សាលារៀនមានតុ កៅអីគ្រប់គ្រាន់ បន្ទប់បំពាក់ទៅដោយសម្ភារៈទំនើបៗ ទៅតាម
មុខវិជ្ជាដែលគេត្រូវសិក្សាដូចជា ៖ មុខវិជ្ជាគីមី រូបជីវៈ.......មានម៉ាស៊ីនកំព្យូទ័រទំនើបៗសម្រាប់
ធ្វើការពិសោធ ដើម្បីរកទិន្នន័យឲ្យបានច្បាស់លាស់ ។ រីឯមុខវិជ្ជាសង្គមវិញក៏មានឧបករណ៍
សម្រាប់បង្ហាញដល់សិស្សដែរ ក្នុងគោលបំណងឲ្យគេឆាប់យល់ពីគោលបំណង ឬខឹ្លមសារ
មេរៀនដែលត្រូវបង្រៀន ។
          ការផលិតសម្ភារៈឧបទ្ទេសសម្រាប់  បង្រៀនជាមធ្យោបាយឬជាយុទ្ធសាស្រ្ដមួយដ៏
ប្រសើរសម្រាប់ឲ្យសិស្ស មានចំណាប់អារម្មណ៍ និងងាយយល់ទៅលើអត្ថន័យដែលយើងចង់
ឲ្យគេទទួលយកបានសម្រាប់អភិវឌ្ឍន៍ការអប់រំ ។



កិច្ចតែងការបង្រៀន
         
កាលបរិច្ចេទ                  ថៃ្ងទី            ខែ               ឆ្នាំ
                    មុខវិជ្ជា                          អក្សរសាស្រ្តខ្មែរ
                   សមត្ថភាព                    ផលិតសម្ភារឧបទេសសម្រាប់បង្រៀនភាសាខ្មែរ
                   វិធីសាស្រ្តបង្រៀន  ៖        គោលវិធីសិស្សមជ្ឈមណ្ឌល
                   រយៈពេល                     
                   បង្រៀនដោយ              
                   សង្កេតដោយ                
         
          ១​. វត្ថុបំណង

                   ចំណេះដឹង ៖ ឱ្យសិស្សដឹងពីការសិក្សាសម័យបុរាណ និងការសិក្សាសម័យថ្មី
                                       និងសម្ភារឧបទេសតាមសម័យកាល ។
                   បំណិន       ៖  ឱ្យសិស្សចេះប្រៀបធៀបការសិក្សាសម័យបុរាណ  និងសម័យ
ទំនើប ព្រមទាំងចេះផលិតសម្ភារឧបទេស ។
                   ឥរិយាបថ  ៖ ឱ្យសិស្សចេះយកចំណេះទាំងនោះទៅប្រើប្រាស់
         
          . សម្ភារៈឧបទ្ទេស

                   រូបភាពការសិក្សាសម័យបុរាណ
                   រូបភាពការសិក្សាសម័យទំនើប




0 comments:

Post a Comment